onderwerp voor mijn eindscriptie gekozen wat het effect van de Breuss- massage is bij honden met
artrose. Nadat ik de humane cursus Dorn- therapie en Breuss massage had gevolgd was ik heel
benieuwd naar wat de Breuss voor effect had op honden. Uit de onderzoeken die ik toen heb gedaan
kwamen ontzettend goede resultaten waarop ik besloot dit in mijn eigen praktijk toe te passen. Tot
op de dag van vandaag behaal ik nog steeds goede resultaten; ze reageren energieker, houden
activiteiten langer vol en herstellen sneller na een intensieve inspanning. Enkele honden hebben zelfs
geen pijnstilling meer nodig.
Breuss- massage
De Breuss- massage is een zeer zachte behandeling van de rug die tot doel heeft ontspanning te
creëren in de spieren rondom de wervelkolom. Door de ontspanning die via een aantal specifieke
technieken gebeurt, is het mogelijk ruimte te creëren tussen de wervels zodat de
tussenwervelschijven zich weer kunnen herstellen. De massage heeft een positieve, verlichtende
invloed op artrose- en spondyloseklachten.
Verlichtend effect bij artrose klachten
Artrose is een natuurlijk onderdeel van het verouderingsproces bij honden. De elasticiteit van het
kraakbeen neemt af en beschadigingen worden minder goed gerepareerd. Hierdoor ontstaan
blokkades die tot gevolg hebben dat spieren verkorten. Door de pijn nemen honden een andere
houding aan om zo min mogelijk het aangedane gewricht te belasten. De spieren raken hierdoor
gespannen waardoor er weer andere klachten ontstaan zoals het krom trekken van de rug. Ook
voedingsstoffen bereiken de spieren niet goed meer waardoor ze zwakker worden.
Door een massage te geven wordt de doorbloeding gestimuleerd. Gifstoffen kunnen beter afgevoerd
worden en voedingsstoffen kunnen de spieren weer bereiken en zullen makkelijker worden
opgenomen. De spieren gaan zich weer ontspannen en de spierspanning verbetert. Soepele spieren
zorgen voor een goede beweeglijkheid en een goede beweeglijkheid zorgt weer voor een blije hond.
Toepassing Breuss- massage
De Breuss-massage is gericht op uitrekken en strekken van de wervelkolom. Het vermindert het
gevoel van pijn, verbetert de bloedcirculatie en het celmetabolisme, vermindert de spiertonus,
verhoogt de elasticiteit van de zachte weefsels en vermindert de stijfheid van de gewrichten. De
massage bestaat uit twee delen; de fysieke massage en de energetische massage. Bij de fysieke
massage zijn een viertal technieken gericht op ontspanning en correctie.
Techniek 1; Rekken van het sacrum
Techniek 2; Rekken van de wervelkolom
Techniek 3; In lijn brengen van de wervelkolom.
Techniek 4; Vlinderen
Na de fysieke massage begint de energetische massage. Door de ontspanning, die als gevolg van de
energetische massage plaats vindt, kan een lichte afwijking in de wervelstand mogelijk gecorrigeerd
worden. De energetische massage helpt zowel lichamelijke als psychische blokkades op te heffen.
De Breuss- massage holistisch bekeken
De Breuss- massage is een holistische benadering. Naast dat de massage een zeer ontspannend
effect heeft op de spieren, pijn vermindert en de elasticiteit van het zachte weefsel verhoogt
waardoor de stijfheid van de gewrichten vermindert, werkt het ook energetisch en kan het
emotionele blokkades oplossen.
Direct naast de wervelkolom loopt in twee banen de blaasmeridiaan. Deze meridiaan is één van de
12 belangrijkste meridianen in de Traditionele Chinese Geneeskunde. Het is een Yang meridiaan en
behoort tot het element water. De meridiaan loopt vanuit de binnenste ooghoek over het hoofd
langs de rug, achterzijde been naar de kleine teen en heeft 67 behandelpunten . De blaasmeridiaan
heeft een directe uitwerking op het centrale zenuwstelsel dat in verbinding staat met de organen.
Door de massage komt er ontspanning en worden er blokkades opgelost die in verband kunnen
worden gebracht met blokkades in de blaasmeridiaan. Blokkades uiten zich lichamelijk in onder
andere pijnklachten van de wervelkolom (nek- schouder- en lage rugklachten), uitstralende pijn in
het been, blaasklachten, hoofdpijnklachten en evenwichtsstoornissen. Blokkades uiten zich
emotioneel in onder andere angst, onzekerheid en stress.
Naast deze behandeling adviseer ik de eigenaar van een dier met artrose- en spondyloseklachten te
ondersteunen met groenlipmossel en bij eventuele pijnklachten duivelsklauw in te zetten.
Lammy Hoonstra; natuurgeneeskundig therapeut voor dieren
Bronnen:
- De methode Dorn, inclusief de massage volgens Breuß Harrie de Kruijff
- De Dorn Methode, Breuß massage, Dorn Update Jeannet Botter
Artrose is een veel voorkomende klacht bij honden en katten. Vaak wordt deze aandoening gezien als ouderdomsklacht maar dat is niet helemaal waar. Oorzaken van artrose kunnen o.a. zijn; overgewicht, operatie aan het gewricht, trauma, erfelijkheid, afwijkende gewrichtsstanden en slijtage.
Vanuit de natuurgeneeskunde kunnen diverse therapieën ingezet worden om ondersteuning te bieden. Heeft jouw dier klachten of wil je weten hoe je preventief te werk kan gaan, neem dan gerust contact met mij op of kijk eens op mijn website www.healthyhumanimal.nl.
Lammy aan het werk in haar praktijk.........iemand met een groot hart voor mens en dier.........
Rekken sacrum

In lijn brengen wervelkolom

In lijn brengen wervelkolom

Rekken wervelkolom