Kanjer hulphond Diki/afstand houden

Een speciale plek waar je anekdotes en verhalen over jou en je hondjes kwijt kunt. Puur honden avontuur!
Plaats reactie
Ientje

Kanjer hulphond Diki/afstand houden

Bericht door Ientje » 09 jul 2024, 15:31

Diki heeft geleerd mensen op afstand te houden door, bij een praatje buiten, bij de kassa, pinautomaat voor respectievelijk achter me te gaan zitten of staan. Had ik een grote hond was dit natuurlijk wat effectiever . Maar vanmiddag deed iemand toch netjes een stapje terug.

Vanmiddag was ik gastvrouw in ons kleine monumentale kerkje. Heerlijk koel binnen. Diki gaat uiteraard mee. Netjes aan de lijn. Ja ze mag los, naar dan moet ik haar binnen een minuut boven achter het orgel wegvissen. Dat orgel speelt dan iemand op, kennelijk houdt Diki van orgelmuziek :goedzo :gniffel . de trap op lukt zonder problemen. Maar naar beneden durft ze niet, oude trap enorm steil. Vandaar, aan de lijn. :lopen

De meeste mensen die komen kent ze inmiddels en reageert ze niet op. Vorige keer dacht ik, ze is het verleerd. Maar vandaag drie, voor haar en mij totaal onbekende mensen. En pats meteen een meter voor me, heerlijk languit op de koele vloer. Mensen kijken dan wat vreemd, maar als ik uitleg dit doet ze voor mij, autisten hebben nu eenmaal een vrij grote cirkel om zich heen nodig, is het oke, stapje achteruit, brave mensen :lol en gelijk een praatje en dat is dan voor mij weer een sociaal contactje. Overigens scheelt dit ook handenschudden, voor mij heel fijn. :)

Geslaagde middag was het. De terugweg was erg warm. :zonkiss , 20 minuten lopen deed ik nu ruim een half uur over. Van schaduw naar schaduw :relax en twee keer water gegeven. Ideaal die hondenflessen met waterbakje eraan.

Nu liggen we beiden languit onder de airco, diki met de pootjes naar boven.

Jo-Anne
Site Admin

Re: Kanjer hulphond Diki

Bericht door Jo-Anne » 10 jul 2024, 11:00

Wonderlijk toch hoe zo`n hond dat doet. Dat aanvoelen en uitvoeren!
Heel fijn voor jou, zal rust geven!

Knap van jullie allebei. :xlove :dogpet

Kun je nog zien dat Diki een hulphond is? hesje of zo :geenidee
Afbeelding

Jo-Anne
Site Admin

Re: Kanjer hulphond Diki/afstand houden

Bericht door Jo-Anne » 10 jul 2024, 15:34

Draagt ze dat altijd, dat ze herkenbaar is voor een ander als hulphond? :loveheart
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 10 jul 2024, 21:01

Jazeker ze heeft een hesje, zal een keer foto neerzetten. En dat draagt ze als ik een winkel in ga en zo. Gisteren niet gedaan, het was te warm. Maar op haar tuig zit een via internet gekochte label met assistentiehond. Niet echt geldig, maar dat weet men niet. :lol

Ientje

Bericht door Ientje » 10 jul 2024, 21:03

Foto moet ik even maken zie er geen in mijn bestanden.

Marga.

Bericht door Marga. » 11 jul 2024, 09:21

Mooi dat Diki weet wat er van haar word verwacht en dit ook na een tijdje nog weet.
Toch bijzonder hulphonden, ik zat eens in de taxi met een vrouw in een rolstoel met twee hulp honden.
Eén een retriever voor het aangeven en oppakken van dingen dus de normale hulphond een één een chihuahua die gaf aan als de vrouw een epileptische aanval kreeg.
Ik had nog nooit een chihuahua als hulphond gezien en dan ook nog zo'n belangrijke taak.

Ientje

Bericht door Ientje » 11 jul 2024, 09:50

Tja dat kunnen kleinties ook. Ik krijg zo vaak die opmerking, zo klein? Maar laatst ook iemand die zei, ik ken er eentje d8e is nog kleiner..

Diki waarschuwt mij als ik te lang in een hpuding zit of sta, krabbelt ze aan mijn been.,maar ze wordt omrustig als ik echt misselijk en ellendig word bij te lang staan.
De eerste keer dat ik dat merkte was in de rij voor corona prik zoveel. Buiten en berekoud,

Marga.

Bericht door Marga. » 12 jul 2024, 07:29

Ientje schreef:
11 jul 2024, 09:50
Tja dat kunnen kleinties ook. Ik krijg zo vaak die opmerking, zo klein? Maar laatst ook iemand die zei, ik ken er eentje d8e is nog kleiner..

Diki waarschuwt mij als ik te lang in een hpuding zit of sta, krabbelt ze aan mijn been.,maar ze wordt omrustig als ik echt misselijk en ellendig word bij te lang staan.
De eerste keer dat ik dat merkte was in de rij voor corona prik zoveel. Buiten en berekoud,
Dat aanvoelen is wat vermoed ik in veel honden zit alleen moeten ze leren het te gebruiken en het baasje moet denk ik leren de hond te lezen.
Na mijn geheugenverlies merkte ik dat mijn honden mij aan gingen zitten kijken als ik aan het dagdromen was of zat te staren, dan waren ze erg alert.
Ik heb dus het vermoeden dat ik tijdens het geheugenverlies afwijkend (staren, niet helder zijn) gedrag heb gehad.

Ientje

Bericht door Ientje » 12 jul 2024, 07:34

Klopt Marga. De opleiding was vooral ook voor mij een leerproces, reageren op wat Diki aangeeft. Bij paniek blijft ze waarschuwen tot ik haar beloon en mijn normale gedrag is haar beloning ook.
Iedere hond, mits band met de baas reageert op ander gedragmvan de baas, aan de baas om dat te belonen, zodat de hond blijft reageren. En de baas weet, tot hier en nu stoppen

Plaats reactie