Ja ja straks hier ook?

Een speciale plek waar je anekdotes en verhalen over jou en je hondjes kwijt kunt. Puur honden avontuur!
Plaats reactie
Jo-Anne
Site Admin

Ja ja straks hier ook?

Bericht door Jo-Anne » 28 jul 2026, 07:49

Afbeelding
@Gettyimages

Straks in Nederland ook een flesje water mee om te spoelen? :surprised

Wie de plas van zijn hond in dit Zwitserse stadje niet direct naspoelt met een scheut water riskeert een boete van 100 euro
Een poepzakje bij de hand hebben als je de hond uitlaat is de normaalste zaak van de wereld. Maar in het Zwitserse stadje Chiasso gaan ze nog een stapje verder: wie de plas van zijn viervoeter niet direct naspoelt met een scheut water, riskeert een flinke boete.
Hondeneigenaren in het Zwitserse Chiasso moeten voortaan verplicht met een flesje of bidon op pad. Houdt een hond zijn sanitaire stop tegen een gevel, lantaarnpaal, vuilnisbak of op de stoep? Dan moet het baasje de urine meteen schoonspoelen met water.

Met de opvallende regel wil het gemeentebestuur de hardnekkige urinegeur in de straten en het aantasten van straatmeubilair tegengaan
Wie voor de eerste keer wordt betrapt op het ‘droog achterlaten’ van hondenplas, komt er nog vanaf met een officiële waarschuwing. Wie daarna opnieuw de fout ingaat, moet rekenen op een boete van 100 Zwitserse frank (ruim 100 euro).

De regel zal half augustus officieel in werking treden.

Europese trend
Chiasso staat niet op zichzelf. De ‘spoelplicht’ is bezig aan een opmars in Europa. In Italië voerden steden als Parma en Livorno begin dit jaar al een vergelijkbare regel in. Ook in Spanje pakken gemeenten de stank op straat aan: zo deelt Barcelona boetes uit tot wel 300 euro aan baasjes die geen water bij zich hebben en zijn diverse Spaanse steden bewustwordingscampagnes gestart.
Afbeelding

Ientje

Re: Ja ja straks hier ook?

Bericht door Ientje » 28 jul 2026, 07:59

Hihi hoe controleren?
Diki plast wel vaker dan een keer en reuen plassen tig keer. Grote flessen water mee?

Corrie

Bericht door Corrie » 28 jul 2026, 09:34

Vind het wel een beetje te ver gaan , hoewel ik het in een drukke winkelstraat wel zou kunnen begrijpen
Kissy plast eigenlijk altijd op paden waar voornamelijk mensen met honden lopen alleen ' s avonds niet maar op de parkeerplaats
In Spanje zag ik idd op druk bezochte plekken weleens iemand water gooien over de plas
Afbeelding

Truus

Bericht door Truus » 28 jul 2026, 15:58

Luca plas altijd in het gras hier aan de over kant
Niks geen water mee nemen.
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 02 aug 2026, 08:18

Ik vind het een beetje dubbel, er ontstaat natuurlijk wel schade door de zuren in de urine aan lantaarnpalen en ander straatmeubilair en dan hebben we het nog niet eens over de stank.
Ik begrijp het dus wel, zeker in een grote stad hartje zomer.
Ik loop altijd met Lotus in het bos dus een flesje water is hier niet gelijk nodig maar zal ik een flesje mee moeten nemen dan zal ik dit met mijn uk geen probleem vinden.
Maar je zal maar zo'n bakbeest als mijn overburen hebben dan ga je het met een flesje niet redden dan ben je zeker een vijf liters jerrycan nodig. :lopen

Plaats reactie