Dekking

Een speciale plek waar je anekdotes en verhalen over jou en je hondjes kwijt kunt. Puur honden avontuur!
Plaats reactie
Shih tzu bommel

Dekking

Bericht door Shih tzu bommel » 25 aug 2021, 11:49

Hoi dierenliefhebbers,
Ik wil in de toekomst graag mij shihtzu reu gaan inzetten als dekreu.
Ik weet alleen niet precies hoe het in zijn werk gaat.
Ik weet bijv wel dat de eigenaar van het teefje naar de reu toe komt.
Hoe zit het als het teefje leeg zal blijven?
Wat kun je vragen voor een dekking?
Hoe oud moet de reu zijn voordat hij geslachtsrijp is?
Mijn reu heeft geen stamboom kan het dan wel?
Wie o wie kan mij hierover inlichten?
Groet bianca

Ientje

Re: Dekking

Bericht door Ientje » 25 aug 2021, 12:59

Tja, dan ga ik je een andere kijk er op geven
Op dit forum zitten ook fokkers volgens mij.misschien komen zij ook nog met adviezen.
Fokken is niet alleen weten ,
.de teef komt naar de reu
.Wat levert het op

Het eerste probleem is al dat je hond geen stamboom heeft. Wat weet je van zijn voorouders, zijn deze getest op erfelijke ziektes. Zijn dat wel raszuivere shihs?

Natuurlijk kan een reu zonder stamboom dekken. Maar een hond zonder stamboom is een look a line, of te wel geen rashond.

Wil je dan als nog je reu aanbieden, dan zal geen enkele verantwoorde Fokker, naar jouw reu komem, want een teefje laten dekken met een stamboomloze hond, dan kan je geen stamboom aanvragen.

Wil je dit nog steeds.
Dan moet je, als je verantwoord bezig wilt zijn,
je hond op volwassen leeftijd door erkende instellingen, dierenartsen laten testen op erfelijke gebreken, bv alle oog testen, knieen enzv. Dit soort onderzoeken zijn niet goedkoop.
Verder is het aan te bevelen onderzoeksresultaten te weten van in ieder geval de ouders van je hond. Nog beter ook van de grootouders.

Ja, en wat kan je vragen?, wat de gek er voor geeft denk ik. Tegenwoordig worden idiote prijzen gevraagd voor rasloze pups. Helaas die niet op de beste manier gefokt zijn

Wil je wel verantwoord bezig zijn, dan laat je jouw reu ook alleen een gezond teef dekken die ook de noodzakelijke testen met goede uitslagen heeft gedaan.

Dit zijn een paar dingen waar je toch goed over na moet denken.

Corrie

Bericht door Corrie » 25 aug 2021, 13:13

Dit is best wel een moeilijke vraag
Bodhi moet eerst volgroeid zijn dus minimaal 1 jaar
Vooraf door de dierenarts laten checken of hij gezond is
De teefjes_ komen idd naar de reu, hou er rekening mee dat niet iedere hond zomaar uit zich zelf een teefje dekt en soms wil het teefje niet
Waarom wil je hem graag als dekreu gebruiken
Als het hem 1 keer gelukt is wordt het moeilijk om hem uit de buurt van teefjes te houden
Weet niet of ze bij de rasvereniging advies willen geven waarschijnlijk niet omdat hij geen stamboom heeft misschien advies vragen aan de Fokker waar je hem gekocht hebt of de dierenarts vragen

Ik zou zeggen denk er heel goed over na
Afbeelding

Lise

Bericht door Lise » 25 aug 2021, 14:46

Waarom zouden alleen echte rashonden mogen dekken? Natuurlijk krijgen de pups dan ook geen stamboom, maar de zgn. boomers (vuilnisbakjes) zijn echt sterker dan de "echte" rassen. Natuurlijk moet je je reu voordat hij gaat dekken, laten checken bij de DA. Mijn doggies hebben/hadden geen stamboom en zijn top fit. Mijn stamboomloze Maltesers zijn beiden bijna 15 jaar geworden. Stamboomloze Shih Tzu Twister is 10 jaar en doet het toppie. Mijn vuilnisbakkie Pepper (Malteser/Shih Tzu) 5 jaar, doet het ook top.
Laatst gewijzigd door Lise op 25 aug 2021, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Ientje

Bericht door Ientje » 25 aug 2021, 17:10

Lastige discussie Lise.
Maar als voorbeeld. Een labrador heeft ed een dat is een , rasgebonden probleem een Duitse herder heeft hd,ook een probleem dat daar veel voorkomt.. Nu kruis je een labrador met een Duitse herder, Dan krijg je stamboomloze honden, maar zijn ze daardoor gezond, grote kans op ed en hd in een en dezelfde hond. Beetje kort dor de bocht, maar je snapt hoe ik het bedoel.

Juist door de look a likes, zijn de honden zo in de negativiteit beland met hun rasgebonden problemen.
Niet voor niets zijn de regels om te fokken zo streng, en die worden ,massaal aan de laarsjes gelapt bij kruisingen.
. Kijk op marktplaats wat een big business het is om hondjes te fokken. Lees ook de drama verhalen.

En nee ik ben totaal niet tegen stamboom loze honden, maar ik zie wel het gevaar van het fokken met ongetestte dieren, juist omdat er zoveel ellende is.. En daarom liet ik die kant zien, je hond testen op erfelijke ziektes en er achter komen hoe dat bij de voorouders zit. En dat is meer dan een snel consult waarbij de hond een check up krijgt van hart en longen, gebit , oren en nagels controle bij de da.

Marga.

Bericht door Marga. » 29 aug 2021, 11:00

Dit is zeker een moeilijke discussie. Ik heb sterke rashonden (cairn terrier) en sterke kruisingen (Duitse herder x Berner Sennen) gehad maar ook een zeer zwakke bordeaux dog met een buitenlands certificaat omdat dit ras in die tijd in Nederland niet erkent was. En mijn huidige kruisingen kan ik ook niet echt gezond noemen, toch heb ik een zwak voor kruisingen.

Ik zal wel serieus kijken of een hond geschikt is voor de fok dus gezond (verklaring van de dierenarts) en geen te korte neus of andere afwijkingen (uitpuilende ogen) heeft, dit geld natuurlijk voor beide ouder honden. Wil je gaan kruisen doe dit dan met een groter ras dan de shih tzu, zeker niet met een chihuahua of pomeriaan hoe leuk deze kruisingen ook zijn. Een heel hoog percentage (bij de chihuahua 97%) van deze honden heeft cm/sm en de gevolgen van deze afwijkingen wil je geen hond aan doen.
Ik ben geen fokker eerder ervaringsdeskundige.

Plaats reactie