Betekenis van de naam van je hond.

Een speciale plek waar je anekdotes en verhalen over jou en je hondjes kwijt kunt. Puur honden avontuur!
Marga.

Betekenis van de naam van je hond.

Bericht door Marga. » 30 aug 2021, 10:37

Ik ben niet zo creatief in het verzinnen van een vraag maar deze werd gesteld op een ander hondenforum waar ik lid van ben en ik vond hem wel leuk.

Wat is de betekenis van de naam van jullie hond(en)?

Balou betekend beer in het Hindi.

Lotus is vernoemd naar de lotusbloem en de naam betekend puur en zuiver, hierbij staat de Lotus ook symbool voor leven omdat de bloem lang bloeit.

En dan kat Nemo mag natuurlijk niet ontbreken. Nemo is niemand in het Latijn, ik kan er niets anders van maken Nemo is niets en niemand maar betekend heel veel voor mij. :love Nemo is ook het visje uit de film Finding Nemo, ik vond het leuk om mijn kat naar een visje te vernoemen. :mrgreen:

Corrie

Re: Betekenis van de naam van je hond.

Bericht door Corrie » 30 aug 2021, 12:18

Leuk de betekenis van jouw viervoeters

Luna is in Spanje geboren en ik vond het gewoon een leuke naam

Kissy had haar naam al van de Fokker en op stamboom ( ze was al een half jaar toen ze bij ons kwam) en ze geeft graag kusjes en niet zoveel voorkomende naam denk ik, dus zo gelaten
Afbeelding

Yvonne

Bericht door Yvonne » 30 aug 2021, 15:07

Gizmo betekend niks. Is van de film Gemlins dat schattige poppetje heette Gizmo, ze had er wel wat van weg.
Molly ook niet. We wilde persé een lieve naam. Mijn man vond het vreselijk, maar hij had de pup uitgekozen uit 3 dus zei mijn dochter dan wij de naam :mrgreen:
Ben heel slecht in namen eigenlijk, later denk ik altijd oh dat is leuk en dat, op het moment van kiezen weet ik het nooit zo goed

Marga.

Bericht door Marga. » 31 aug 2021, 08:46

Corrie schreef:
30 aug 2021, 12:18
Leuk de betekenis van jouw viervoeters

Luna is in Spanje geboren en ik vond het gewoon een leuke naam

Kissy had haar naam al van de Fokker en op stamboom ( ze was al een half jaar toen ze bij ons kwam) en ze geeft graag kusjes en niet zoveel voorkomende naam denk ik, dus zo gelaten
Ik heb de betekenis even voor je opgezocht "Herkomst en betekenis Luna. Het betekent 'maan'. Het was ook de naam van de Romeinse maangodin.
Kissy betekend idd kusje.

Marga.

Bericht door Marga. » 31 aug 2021, 08:52

Yvonne schreef:
30 aug 2021, 15:07
Gizmo betekend niks. Is van de film Gemlins dat schattige poppetje heette Gizmo, ze had er wel wat van weg.
Molly ook niet. We wilde persé een lieve naam. Mijn man vond het vreselijk, maar hij had de pup uitgekozen uit 3 dus zei mijn dochter dan wij de naam :mrgreen:
Ben heel slecht in namen eigenlijk, later denk ik altijd oh dat is leuk en dat, op het moment van kiezen weet ik het nooit zo goed
Gizmo is idd het schattige beestje uit de film Gremlins maar het is ook "een Amerikaanse jongensnaam en betekent "Gadget".
Molly. "Molly is afgeleid van Maria. Maria is een Hebreeuwse meisjesnaam."

Marga.

Bericht door Marga. » 31 aug 2021, 08:56

Loraine schreef:
30 aug 2021, 15:51
Mahdu (officiële schrijfwijze is Madhu) betekent honing, zoet en verwijst naar alcohol (made).
Dívka betekent meisje.

Voor de katten had ik namen met en zonder specifieke betekenis:
Teigetje
Tom(my Hilfiger)
Mowgli
Abby (Abigail)
Porthos
Jhula (roet)
Aife (grote heroïsche strijdster)
Chloë

En de cavia's hebben een natuurthema:
Willow
Meadow
Savanna
Sahara
Holly
Hazel
Dakota
Taiga (soort van toendra met bomen)
Saffron
Wat leuk de betekenis van de namen van je honden. De meeste namen hebben een betekenis en ik vind het wel leuk om deze te kennen.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 31 aug 2021, 11:51

Wat leuk Marga dat je al die betekenissen opzoekt van de namen :woefwoef :applaus

Karel is afgeleide van een dialect. Wij wilde absoluut geen lullig naampje. Karel is altijd al stoer geweest van pup af aan stoere zeeuw. :love Dus zei mijn man Karel :wow en dat was het gelijk dat betekent "kerel" en dat betekent daar sterke grote vent. Hij hoefde ook nooit te wennen aan zijn naam luisterde gelijk en dat voor een shih-tzu :gniffel
Afbeelding

Yvonne

Bericht door Yvonne » 31 aug 2021, 12:44

Marga. schreef:
31 aug 2021, 08:52
Yvonne schreef:
Gizmo is idd het schattige beestje uit de film Gremlins maar het is ook "een Amerikaanse jongensnaam en betekent "Gadget".
Dat wist ik niet. Thx

Truus

Bericht door Truus » 31 aug 2021, 12:47

Sanne heeft de naam voor Luca verzonnen vond het gelijk een leuke naam
Zie de naam Luca niet bij de Betekenis niet erbij staan
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 01 sep 2021, 07:56

Yvonne schreef:
31 aug 2021, 12:44
Marga. schreef:
31 aug 2021, 08:52
Yvonne schreef:
Dat wist ik niet. Thx
Niets te danken, ik heb het even opgezocht.

Marga.

Bericht door Marga. » 01 sep 2021, 07:58

Jo-Anne schreef:
31 aug 2021, 11:51
Wat leuk Marga dat je al die betekenissen opzoekt van de namen :woefwoef :applaus

Karel is afgeleide van een dialect. Wij wilde absoluut geen lullig naampje. Karel is altijd al stoer geweest van pup af aan stoere zeeuw. :love Dus zei mijn man Karel :wow en dat was het gelijk dat betekent "kerel" en dat betekent daar sterke grote vent. Hij hoefde ook nooit te wennen aan zijn naam luisterde gelijk en dat voor een shih-tzu :gniffel
Een stoere naam dus, bijzonder dat Karel gelijk naar zijn naam luisterde hij bevalt hem dus wel.

Marga.

Bericht door Marga. » 01 sep 2021, 08:02

Truus schreef:
31 aug 2021, 12:47
Sanne heeft de naam voor Luca verzonnen vond het gelijk een leuke naam
Zie de naam Luca niet bij de Betekenis niet erbij staan
Luca betekent 'afkomstig uit Lucanië'. De naam is een variant van Lucas. Lucas is de naam van de derde evangelist en schrijver van het Bijbelboek Handelingen, dat over de wederwaardigheden van de apostelen gaat.

Truus

Bericht door Truus » 01 sep 2021, 15:03

Wat lief van je Marga je
Nu weet ik ook de betekenis van de naam Luca
Dankjewel
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 02 sep 2021, 11:39

Jaaa leuk.
Diki betekent, gezondheid, vreugde en liefde in het Tibetaanse.

Ik heb bewust gezocht naar een naam. Diki heet op haar stamboom shensi , de pups van het nest waren genoemd naar de hyena,s van de lion king. Vind ik niet leuk, ik heb totaal niets met hyena,s.,
Ik had verschillende namen uitgezocht, en toen ik Diki in mijn handen had werd het Diki als roepnaam.
Ik moet altijd eerst een dier zien en voelen voor ik er een naam bij bedenk.,
Ik vond Diki passend , ze kwam bij mij na een spannende tijd, en daarnaast na drie jaar geen hond meer te hebben gehad. Want ik zou nooit meer een hond nemen, :gniffel

Ientje

Bericht door Ientje » 02 sep 2021, 11:40

Leuk al die namen en betekenissen.

Ientje

Bericht door Ientje » 02 sep 2021, 19:13

Mooi Loraine, wat goed, maar ook knap dat je zoveel namen kan verzinnen.

Marga.

Bericht door Marga. » 03 sep 2021, 09:30

Truus schreef:
01 sep 2021, 15:03
Wat lief van je Marga je
Nu weet ik ook de betekenis van de naam Luca
Dankjewel
Niets te danken, ik vond het leuk om het op te zoeken.

Marga.

Bericht door Marga. » 03 sep 2021, 09:41

Ientje schreef:
02 sep 2021, 11:39
Jaaa leuk.
Diki betekent, gezondheid, vreugde en liefde in het Tibetaanse.

Ik heb bewust gezocht naar een naam. Diki heet op haar stamboom shensi , de pups van het nest waren genoemd naar de hyena,s van de lion king. Vind ik niet leuk, ik heb totaal niets met hyena,s.,
Ik had verschillende namen uitgezocht, en toen ik Diki in mijn handen had werd het Diki als roepnaam.
Ik moet altijd eerst een dier zien en voelen voor ik er een naam bij bedenk.,
Ik vond Diki passend , ze kwam bij mij na een spannende tijd, en daarnaast na drie jaar geen hond meer te hebben gehad. Want ik zou nooit meer een hond nemen, :gniffel
Ik hoef de hond niet in het echt te zien om een naam te geven. Ik kan mij goed voorstellen dat je na drie jaar weer aan een hond toe was, ik kan mij geen leven zonder hond(en) voorstellen.
Lotus heeft haar naam al gekregen op het moment dat ik een aanbetaling op haar heb gedaan, toen was ze vier weken oud. Wel wist ik dat het Lotus ging worden gewoon omdat ik dit een mooie naam vond. Ik wist de betekenis van de naam toen nog niet wel dat het een bloem is die in moerasachtig gebied groeit. Al de andere namen inclusief Balou zijn door mijn kinderen, meestal mijn dochter bedacht. Ik had Balou eigenlijk Coco genoemd naar mijn overleden cairn maar Danielle vond Balou leuker want dan hadden we Mowgli en Balou uit Jungle book, dit was ik wel met haar eens en Balou klinkt ook leuk.

Marga.

Bericht door Marga. » 03 sep 2021, 09:50

Loraine schreef:
02 sep 2021, 15:12
Marga. schreef:
31 aug 2021, 08:56
Loraine schreef:
30 aug 2021, 15:51
Mahdu (officiële schrijfwijze is Madhu) betekent honing, zoet en verwijst naar alcohol (made).
Dívka betekent meisje.

Voor de katten had ik namen met en zonder specifieke betekenis:
Teigetje
Tom(my Hilfiger)
Mowgli
Abby (Abigail)
Porthos
Jhula (roet)
Aife (grote heroïsche strijdster)
Chloë

En de cavia's hebben een natuurthema:
Willow
Meadow
Savanna
Sahara
Holly
Hazel
Dakota
Taiga (soort van toendra met bomen)
Saffron
Wat leuk de betekenis van de namen van je honden. De meeste namen hebben een betekenis en ik vind het wel leuk om deze te kennen.
Dat klopt zeker.
Maar met 'zonder specifieke betekenis' bedoelde ik meer dat de namen zijn gekozen omdat we ze leuk vonden klinken zonder naar een evt betekenis te kijken.
Abby koos ik bijvoorbeeld omdat dat een heel stoer meisje was waar een stoerdere naam bij paste.
Ik had bij het ophalen Vlinder(tje) in mijn hoofd maar dat paste helemaal niet bij die rauwdouwer. 🤣
Dus toen ben ik gaan zoeken naar namen en kwam Abigail tegen wat afgekort Abby wordt en dat is een stoere meisjesnaam en paste ook veel beter. 😃
Mowgli heette al zo dachten mijn moeder en ik maar die bleek eigenlijk Moby te heten.
Iedereen dacht aan Moby Dick en ik dacht aan het nummer why does my heart feel so bad dus Moby was direct afgekeurd en werd (prinses) Mowgli.
Porthos, Tom en Teig heetten al zo en Jhula heette Poema maar dat vind ik zelf niet zo'n geweldige naam dus daarvoor trok ik diverse woorden door translate en Jhula is Bengaals voor roet wat perfect past bij een gitzwarte kat.

Aife heeft haar naam zelf uitgekozen, ze heette Mickey en ik ben van nieuwe start nieuwe naam.
Ik heb ergens een bestandje met diverse namen die ik tof vindt en daar stond oa Mikskoloraj tussen (Scandinavisch voor gevlekt/bont) wat heel makkelijk af te korten is naar Mikki.
Maar er stonden nog wat toffe namen tussen en ik kon niet echt kiezen, ben ze gaan uitspreken en op Aife (ievah) kwam ze aanlopen, begon ze te miauwen en daarna vertikte ze het om op Mickey te reageren. 🤣
Ik vond de betekenis in eerste instantie niet zo passen bij haar, ze was een wat verlegen, superzacht katje wat vrij eenkennig was en daar past 'grote heroïsche strijdster' niet zo bij maar de klanken juist wel weer.
Achteraf gezien, met alle medische ellende die we hebben doorgemaakt past de betekenis alsnog heel goed bij haar. 💔

Chloë heette Vlekje en is nadat ze van mij werd vernoemd naar die dikke grijze kat uit de secret life of pets.
Gewoon omdat ze qua venijnigheid, postuur en arrogantie precies op die kat leek. 🙈

Willow en Meadow heb ik trouwens uit the Hunger Games, van dat liedje (deep in the meadow, under the willow... etc) wat Katniss voor Primrose en later voor Rue zingt. 😊
Daaropvolgend ben ik het natuurthema gaan aanhouden met bij Savanna en Sahara de Afrikaanse verwijzing omdat hun fokster een Afrikaans land als gebruikersnaam heeft op het forum waar ik contact met haar kreeg.
Wat bijzonder dat je je zo in de namen hebt verdiept.
Hier kregen ze eerst hun naam en pas later ben ik op zoek gegaan naar de betekenis van de naam. Ik ben voor Lotus wel op zoek geweest naar een indiaanse naam met hun betekenis erbij. Ik vond er een paar die ik leuk vond maar ben uiteindelijk voor Lotus gegaan omdat ik dit een mooie naam vind. Ik was bang dat als ik mijn hond wilde roepen ik de indiaanse naam van de hond vergeten was, het waren geen alledaagse namen. :mrgreen:

Ientje

Bericht door Ientje » 03 sep 2021, 14:48

Die link had ik niet gelegd, Mowgli en Balou. Leuk

Plaats reactie