Waarschuwing voor kauwbotjes: kan leiden tot dodelijk weerwolfsyndroom bij honden

Goede voeding is belangrijk. Deel hier je ervaringen met verschillende soorten hondenvoer of vraag advies.
Plaats reactie
Jo-Anne
Site Admin

Waarschuwing voor kauwbotjes: kan leiden tot dodelijk weerwolfsyndroom bij honden

Bericht door Jo-Anne » 01 jan 2025, 11:55

Afbeelding

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwt voor Barkoo kaustange (29 centimeter) en Barkoo kauknochen (11 centimeter). Deze kauwbotjes zijn de vermoedelijke oorzaak van het ontstaan van ernstige neurologische afwijkingen bij honden.

Of de kauwbotjes daadwerkelijk echt gevaarlijk zijn, wordt momenteel nog onderzocht, zo meldt de NVWA. Maar voor de zekerheid waarschuwt de voedsel- en warenautoriteit alvast wel. Het is verstandig de kauwbotjes voorlopig niet te gebruiken.

De neurologische afwijkingen die bij honden mogelijk ontstaan door de kauwbotjes worden ook wel beschreven als het weerwolfsyndroom. Dit syndroom kan leiden tot de dood.

Agressief gedrag

De getroffen honden vertonen plotselinge neurologische symptomen zoals extreme opwinding, paniekaanvallen met gehuil als een wolf, rusteloosheid, geschreeuw, agressief gedrag, krampen, pogingen om door ramen en deuren te ontsnappen en aanvallen die veel weg hebben van epilepsie.

De Barkoo kauwbotjes zijn onder meer verkocht door de webwinkels Zooplus en Bitiba. De NVWA adviseert voor meer informatie contact op te nemen met de webwinkel waar de kauwbotjes zijn gekocht. De producent van de botjes is gevestigd in Duitsland. Volgens de NVWA worden dierenartsen in ons land inmiddels geïnformeerd.

:surprised :aaiaiai

Bron telegraaf
Afbeelding

Corrie

Re: Waarschuwing voor kauwbotjes: kan leiden tot dodelijk weerwolfsyndroom bij honden

Bericht door Corrie » 02 jan 2025, 16:18

Dat is toch schrikken , m'n zusje had het me ook al gestuurd
Afbeelding

Jo-Anne
Site Admin

Re: Waarschuwing voor kauwbotjes: kan leiden tot dodelijk weerwolfsyndroom bij honden

Bericht door Jo-Anne » 02 jan 2025, 20:05

Corrie schreef:
02 jan 2025, 16:18
Had jij daar ooit van gehoord Corrie, de "weerwolfziekte"?
Afbeelding

Corrie

Bericht door Corrie » 02 jan 2025, 21:13

Jo-Anne schreef:
02 jan 2025, 20:05
Corrie schreef:
02 jan 2025, 16:18
Had jij daar ooit van gehoord Corrie, de "weerwolfziekte"?
Nog nooit van gehoord , hoop dat er niet veel honden door worden getroffen
Afbeelding

Truus

Bericht door Truus » 03 jan 2025, 12:06

Had er ook nog nooit gehoord
Was gisteren op de tv zag van een hond die er heel er ziek is van geweest
Maar heeft het wel overleefd.
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 04 jan 2025, 09:44

Lotus krijgt altijd de mini botjes van Barkoo, dit zijn geen kauwbotjes maar meer een beloning snoepje, ze is er gek op. Meestal koop ik de pens variant maar nu heeft ze eend.
Ook al gaat het om heel andere botjes die ook niet meer te koop zijn toch ben ik mijn vertrouwen kwijt in het merk en denk ik dat ik op zoek ga naar vergelijkbare mini botjes.

Corrie

Bericht door Corrie » 04 jan 2025, 10:13

Dat snap ik Marga , ik heb ook gelijk gekeken of ik iets van dat merk had liggen , nee dus maar anders had ik het gelijk weggegooid .
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 05 jan 2025, 12:46

Corrie schreef:
04 jan 2025, 10:13
Dat snap ik Marga , ik heb ook gelijk gekeken of ik iets van dat merk had liggen , nee dus maar anders had ik het gelijk weggegooid .
Ik zat ook te denken om het weg te gooien maar ze krijgt ze al en heeft nergens last van dus vind het een beetje onzin om ze weg te gooien.
Wel koop ik ze volgende keer niet meer maar de andere kant is dat wat gebeurd is, een schimmel iedere fabrikant kan treffen.

Plaats reactie