En Truus, hoe heb je Luca laten merken dat je de baas bent?
Onze oude hond was heel zelfverzekerd en blafte en gromde dus eigenlijk nooit. Pas als hij tijdens het spelen een hond echt zat was dan gromde hij. Maar nooit naar ons of de kinderen. Maar natuurlijk is iedere hond anders en had ik ook wel verwacht dat we niet weer zo'n stille hond zouden krijgen.
Jack blaft vooral uit enthousiasme maar ook een beetje vanuit waaksheid als hij iets geks ziet of hoort. Dit komt meer vanuit angst dan vanuit dominantie in mijn optiek. En vind ik ook niet zo heel erg. Hoewel hij ook blaft als hij iets wil, bijvoorbeeld naar buiten, dit laatste mag natuurlijk maar hij kan het goed 3x in 5 minuten vragen om vervolgens helemaal niet de tuin in te gaan.
Grommen doet hij ook tijdens het spelen maar wil dan nog wel eens wat te fel worden. Maar hij heeft ook al met regelmaat gegromt inclusief happen als ik hem ergens bij weg haalde als hij niet wilde luisteren. Bijvoorbeeld bij de swiffer oen de postbezorger die hij enthousiast begroette en die niet weg kon kopen zonder Jack achter hem aan.
Ik wil vooral positief opvoeden maar op sommige dingen ben ik inmiddels al wat strenger aan het worden want het werkte anders niet