Vraagje vachtverlies pup 3 maanden

Help mijn hond is ziek! Voor gezondheidskwesties en behandelmethoden. Bij twijfel altijd naar de dierenarts!
Joyce&Jack

Re: Vraagje vachtverlies pup 3 maanden

Bericht door Joyce&Jack » 15 jan 2021, 21:10

De brokken gingen de 1ste weken zelf te goed op. Binnen 1 minuut bakje leeg. Had zelfs een schrokbak 😀. Maar hij groeide toen ook wel erg hard, binnen 3 weken 700 gram. Dus ik denk dat het groeispurtje voorbij is. En dat hij dus gewoon minder hongerig is. Of hij heeft last van doorkomende tandjes, daar heeft hij met 15 weken wel de leeftijd voor. De acana brokken van het grotere maatje zijn trouwens net zo groot als of zelfs kleiner dan het kleinste maatje vd dierenarts en kleinder dan de brokken die hij in het nest kreeg. Dus te groot zijn ze niet.

En wat betreft zijn vacht ga ik het nog even aankijken. Hij zit nu nog mooi in zijn vacht en zijn huid ziet er ook goed uit. Ik hoop stiekem dat het gewoon al zijn puppyvacht is hoewel dat dan wel extreem vroeg is. De jeuk lijkt iig minder te zijn de laatste dagen.

Hij ligt nu iig heerlijk bij mij te slapen.
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 16 jan 2021, 10:11

Ik ben verliefd op de kleur van je hond ben zo benieuwd wat de uiteindelijke kleur wordt . Vast niet heel erg licht gok ik, maar je kan niet weten.
Je zegt jeuk wordt minder, dat geeft toch misschien aan dat de brokjes van de dierenarts werken?
Toen ik Diki kreeg at ze na een paar weken ook niet meer haar brokjes, ook ik heb een beste zoektocht achter de rug. Nu krijgt ze sanimed met insecteneiwit. Daar doet ze het goed op.
Toch ben ik stiekem weer, ik weet het, dom misschien, aan het kijken naar iets natuurlijker. Rauw wil ik niet voeren, ik vind rauw vlees vies, zelf bereid ik het zeer zelden en dan altijd met afgewend hoofd, ieehww. Dus dagelijks voor de hond nee, dat kan ik niet.

Corrie

Bericht door Corrie » 16 jan 2021, 10:40

heerlijk zoals Jack bij je ligt te slapen :love
fijn dat het er op lijkt dat hij minder jeuk heeft :dogpet
geef je de brokken nog steeds gemengd of hou je het op de Acana brokken
mijn sjoetjes zijn ook schrokkers, altijd geweest, kauwen niet slikken alles gewoon door
Afbeelding

Joyce&Jack

Bericht door Joyce&Jack » 16 jan 2021, 10:51

Ik ben ook benieuwd naar de uiteindelijke kleur! Ik hoop dat het wel wat donker blijft maar je weet het nooit.

En rauw vlees ben ik ook niet voor. Vandaar dat ik op acana uit ben gekomen. Veel vlees en vooral of alleen natuurlijke ingrediënten.

Ik geef de brokken nog gemengd. En dat blijft ik denk ik nog even zo doen. En ik geef hem een bonbon met omega 3 en 6. Die had ik nog van onze andere hond.

Ik las ook ergens dat stress vachtverlies kan veroorzaken en hij kwam natuurlijk vanuit het nest naar ons en een paar weken later overleed onze andere hond dus dat zou nog een oorzaak kunnen zijn.

Ientje

Bericht door Ientje » 16 jan 2021, 14:45

Hoeveel verliest hij dan? Op de foto zie ik een mooie gezonde vacht. Jeuk is erg, maar ook dat is nu onder controle?
Ik ben nu uitgekomen in Duitsland op herrmanns trocken futter. Herrmanns is een biologisch merk, veel blikvoer, volop in Nederland te koop. maar daar zit vaak aardappel in, kan Diki niet tegen, diarree.
Heb een paar pakjes in verschillende smaken besteld in Duitsland, want ik heb het bergen in Nederland kunnen vinden, en deze week gekregen. Het is een soort muesli, aanmaken met warm water. Vroeger had je dat in Nederland ook, diner werd het genoemd. Vandaag de kip geprobeerd, Diki,s bak is nog nooit zo schoon geweest. Ze likte de bodem eruit.

Joyce&Jack

Bericht door Joyce&Jack » 16 jan 2021, 14:53

Ik vind dagelijks een paar plukjes. Ik borstel en kam hem om de dag dan haal ik daar ook wat plukjes uit. Het zijn maar kleine plukjes, maar voor een hond die niet verhaart vind ik het veel. Zeker als ze de puppyvacht zo rond de 8 maanden verliezen en hij pas 3,5 maand is. Jeuk heeft hij nog wel af en toe (paar keer per dag), maar dat kan natuurlijk altijd wel.

Er is zo veel verschillend voer dus als het vachtverlies blijft kijk ik weer verder. Om nu weer te wisselen lijkt me niet handig.

Ientje

Bericht door Ientje » 16 jan 2021, 16:09

Nee, zeker niet gelijk wisselen van voer. Ik vertelde alleen maar wat ik nu aan het doen was.

Als ik borstel komen er ook haren vanaf hoor en een Lhasa verhaart met als een shih ook niet. Maar ietsjes is er altijd wel. Ik moet toch altijd wel een flos uit de borstel peuteren.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 21 jan 2021, 10:03

Joyce&Jack schreef:
16 jan 2021, 14:53
Ik vind dagelijks een paar plukjes. Ik borstel en kam hem om de dag dan haal ik daar ook wat plukjes uit. Het zijn maar kleine plukjes, maar voor een hond die niet verhaart vind ik het veel. Zeker als ze de puppyvacht zo rond de 8 maanden verliezen en hij pas 3,5 maand is.
Kan me voorstellen hoor Joyce dat je dat raar vind als je een "niet" verharende hond hebt. Maar zoals @Ientje al zei verharen ze altijd wel iets.

Ik heb even voor je geïnformeerd bij een fokker van Shih-Tzu`s, ze is een lieve vriendin die al 25 jaar sjoetjes fokt. Ze woont in de States dus ik heb haar gemaild. :) Zij zegt dat het wel degelijk kan, dat ze eerder starten met hun nieuwe vacht te krijgen. Dat komt o.a. doordat een Shih-Tzu een dubbele vacht heeft. De haren die Jack misschien nu verliest maken al plaats/ruimte voor de volwassen haren, dat proces is soms eerder. Oh en ik moest zeggen in het begin met een babyborsteltje borstelen en af en toe al met de borstel zonder bolletjes op de pinnetjes.

Of dat zo bij jou Jack is weet ik niet natuurlijk. Hoop dat je qua voeding het ook een beetje kunt vinden en heel veel plezier vooral met je mooie Jack, want ze zijn zo leuk puppytijd is zo weer voorbij. :love
Afbeelding

Joyce&Jack

Bericht door Joyce&Jack » 21 jan 2021, 12:29

Wat lief Jo-Anne dat je dat gevraagd hebt!🥰

Fijn om te weten dat het wel kan zo vroeg al. Ik denk dan inderdaad toch dat hij al begonnen is met zijn volwassen vacht want ik zie ook echt een verandering in zijn vacht. Er komt namelijk wat wit/licht tussendoor in zijn staart, rug, poten en kop. Je ziet het op de foto ook een beetje.

Ik kam trouwens al met een gewone borstel en kam. Wist niet dat er ook speciale puppyborstels waren. Maar hij vindt het gelukkig prima.

En het eten gaat weer vrij goed. Hoewel hij er een stuk langer over doet. Ik laat nu de brokken staan, wat ik eigenlijk niet wilde doen. En straks ga ik het weer wegzetten na 10 min. Hij is ook weer gewoon enorm gegroeid ondanks het slechte eten. Inmiddels met bijna 16 weken al 3,7!

En het is idd genieten weer zo'n pup😁

Afbeelding

Truus

Bericht door Truus » 21 jan 2021, 15:01

Wat ben jij een lieverd Jack :love zo liefffffffffff koppie
Afbeelding

Corrie

Bericht door Corrie » 21 jan 2021, 15:14

zo eigenwijs zit ie te kijken :love
ja er zijn idd lichte haren te zien, wat een leukerd is Jack :wave
Afbeelding

Joyce&Jack

Bericht door Joyce&Jack » 25 jan 2021, 13:27

Jij, hij is echt heel lief 😍! Maar heeft ook zeker een pittige kant. Hij laat het wel merken als hij het ergens niet mee eens is, en gromt en blaft wat af. Dat ken ik van mijn oude hondje totaal niet.

Nog even over zijn vacht. Ik heb er nog eens goed naar gekeken en teruggekeken naar oude foto's. Wat hij nu kwijt is is echt zijn wollige vacht. Is dat dan toch zijn puppy vacht. Zijn vacht oogt nu een stuk dunner maar vooral minde fluffy. Is dat normaal bij verlies puppyvacht? Hij Is natuurlijk ook al bijna verdubbelt in formaat dat heeft neem ik aan ook invloed op hoe zijn vacht eruit ziet.

Hier een oude foto van de bovenkant. Erg dik en wollig.
Afbeelding

En hier een recente foto. Met duidelijk een minder wollige vacht.
Afbeelding

Truus

Bericht door Truus » 25 jan 2021, 15:32

Zijn vachtje zie er mooi uit Joyce
Weet er alles van dat een puppie pittig kan zijn
Had ik met Luca ook veel blaffen maar gromde niet ook liet die merken dat hij de baas was,dat heeft ik hem af geleerd Luca was heel druk duurde tot die 1 jaar was.
En hij is nu rustig heeft nog wel van die gekke buien maar niet meer zo druk als die was
Nu is Luca lief :love ondeugend.
Afbeelding

Joyce&Jack

Bericht door Joyce&Jack » 26 jan 2021, 14:01

En Truus, hoe heb je Luca laten merken dat je de baas bent?

Onze oude hond was heel zelfverzekerd en blafte en gromde dus eigenlijk nooit. Pas als hij tijdens het spelen een hond echt zat was dan gromde hij. Maar nooit naar ons of de kinderen. Maar natuurlijk is iedere hond anders en had ik ook wel verwacht dat we niet weer zo'n stille hond zouden krijgen.

Jack blaft vooral uit enthousiasme maar ook een beetje vanuit waaksheid als hij iets geks ziet of hoort. Dit komt meer vanuit angst dan vanuit dominantie in mijn optiek. En vind ik ook niet zo heel erg. Hoewel hij ook blaft als hij iets wil, bijvoorbeeld naar buiten, dit laatste mag natuurlijk maar hij kan het goed 3x in 5 minuten vragen om vervolgens helemaal niet de tuin in te gaan. 😆

Grommen doet hij ook tijdens het spelen maar wil dan nog wel eens wat te fel worden. Maar hij heeft ook al met regelmaat gegromt inclusief happen als ik hem ergens bij weg haalde als hij niet wilde luisteren. Bijvoorbeeld bij de swiffer oen de postbezorger die hij enthousiast begroette en die niet weg kon kopen zonder Jack achter hem aan.

Ik wil vooral positief opvoeden maar op sommige dingen ben ik inmiddels al wat strenger aan het worden want het werkte anders niet😊

Joyce&Jack

Bericht door Joyce&Jack » 05 mar 2021, 19:04

Even weer een update. Het vachtverlies is zo goed als gestopt. Zo nu en dan nog een klein plukje. En in de borstel wat haar. Maar zijn vacht is dus wel enorm veranderd. Dat pluizige bolletje is het niet meer. Nu heeft hij vrij stijl en glad haar. Wat er niet meer pluizig / wollig uit ziet. Het oogt dus een stuk dunner maar geen kale plekken en je kijkt ook nergens op zijn huid. Ik denk dus toch dat het zijn puppyvacht was die hij nu al kwijt is. Maar ik zie ook vaak pluizige volwassen shih tzu's. Dus soms twijfel ik nog wel. Maar hij mag over 2 weken naar de trimmer dus misschien kan zij nog een kijken. Zo ziet hij er nu uit:

Afbeelding

Corrie

Bericht door Corrie » 05 mar 2021, 20:11

Ik vind dat stijle/gladde haar mooi :loveheart
Mijn meiden zijn geholpen en gaan iedere 3md naar de trimsalon voor een korte vacht, als het dan weer iets gaat groeien ziet het er krullerig uit
Als je Jack niet echt kort wil hoop ik dat hij geknipt wordt en niet geschoren

Hoe gaat het met eten, nog steeds op Acana brok
Afbeelding

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 06 mar 2021, 19:31

Joyce&Jack schreef:
05 mar 2021, 19:04
Even weer een update. Het vachtverlies is zo goed als gestopt. Zo nu en dan nog een klein plukje. En in de borstel wat haar. Maar zijn vacht is dus wel enorm veranderd. Dat pluizige bolletje is het niet meer. Nu heeft hij vrij stijl en glad haar. Wat er niet meer pluizig / wollig uit ziet. Het oogt dus een stuk dunner maar geen kale plekken en je kijkt ook nergens op zijn huid. Ik denk dus toch dat het zijn puppyvacht was die hij nu al kwijt is. Maar ik zie ook vaak pluizige volwassen shih tzu's. Dus soms twijfel ik nog wel. Maar hij mag over 2 weken naar de trimmer dus misschien kan zij nog een kijken. Zo ziet hij er nu uit:

Afbeelding
Hey Jack wat ben je mooi joh. :love Een Shih-Tzu vacht hoort eigenlijk niet krullerig te zijn, ze hebben van origine een zachte zijdeachtige gladde vacht de zogenaamde "dropcoat" Zo`n vacht valt letterlijk naar beneden. Je moet ook over een goede kniptechniek beschikken wil de vacht goed vallen. Zeker niet laten scheren nee, het liefste knippen. Een pluizige vacht kan ook betekenen dat er niet goed gekamt word je ziet dan dat de ondervacht gaat pluizen en komt door de bovenste laag heen.

Blij dat Jack zijn haar niet meer zo uitvalt! en thx voor je update ben benieuwd hoe het bij de trimmer gaat. :dogpet
Afbeelding

Joyce&Jack

Bericht door Joyce&Jack » 24 mar 2021, 08:47

Jack zijn vachtverlies is helemaal gestopt :) . Gister naar de trimsalon geweest. Ze zij dat hij nu idd een andere vacht heeft dan de eerste keer dat hij daar was. Is nu mooi glad. Wel fijn want hij heeft geen klitterige ondervacht. Wat het makkelijker maakt om te onderhouden.
Afbeelding

Corrie

Bericht door Corrie » 24 mar 2021, 09:48

je ziet er mooi uit Jack :loveheart
Afbeelding

Plaats reactie