Loraine schreef: ↑02 sep 2021, 15:12
Marga. schreef: ↑31 aug 2021, 08:56
Loraine schreef: ↑30 aug 2021, 15:51
Mahdu (officiële schrijfwijze is Madhu) betekent honing, zoet en verwijst naar alcohol (made).
Dívka betekent meisje.
Voor de katten had ik namen met en zonder specifieke betekenis:
Teigetje
Tom(my Hilfiger)
Mowgli
Abby (Abigail)
Porthos
Jhula (roet)
Aife (grote heroïsche strijdster)
Chloë
En de cavia's hebben een natuurthema:
Willow
Meadow
Savanna
Sahara
Holly
Hazel
Dakota
Taiga (soort van toendra met bomen)
Saffron
Wat leuk de betekenis van de namen van je honden. De meeste namen hebben een betekenis en ik vind het wel leuk om deze te kennen.
Dat klopt zeker.
Maar met 'zonder specifieke betekenis' bedoelde ik meer dat de namen zijn gekozen omdat we ze leuk vonden klinken zonder naar een evt betekenis te kijken.
Abby koos ik bijvoorbeeld omdat dat een heel stoer meisje was waar een stoerdere naam bij paste.
Ik had bij het ophalen Vlinder(tje) in mijn hoofd maar dat paste helemaal niet bij die rauwdouwer.

Dus toen ben ik gaan zoeken naar namen en kwam Abigail tegen wat afgekort Abby wordt en dat is een stoere meisjesnaam en paste ook veel beter.

Mowgli heette al zo dachten mijn moeder en ik maar die bleek eigenlijk Moby te heten.
Iedereen dacht aan Moby Dick en ik dacht aan het nummer
why does my heart feel so bad dus Moby was direct afgekeurd en werd (prinses) Mowgli.
Porthos, Tom en Teig heetten al zo en Jhula heette Poema maar dat vind ik zelf niet zo'n geweldige naam dus daarvoor trok ik diverse woorden door translate en Jhula is Bengaals voor roet wat perfect past bij een gitzwarte kat.
Aife heeft haar naam zelf uitgekozen, ze heette Mickey en ik ben van nieuwe start nieuwe naam.
Ik heb ergens een bestandje met diverse namen die ik tof vindt en daar stond oa Mikskoloraj tussen (Scandinavisch voor gevlekt/bont) wat heel makkelijk af te korten is naar Mikki.
Maar er stonden nog wat toffe namen tussen en ik kon niet echt kiezen, ben ze gaan uitspreken en op Aife (ievah) kwam ze aanlopen, begon ze te miauwen en daarna vertikte ze het om op Mickey te reageren.

Ik vond de betekenis in eerste instantie niet zo passen bij haar, ze was een wat verlegen, superzacht katje wat vrij eenkennig was en daar past 'grote heroïsche strijdster' niet zo bij maar de klanken juist wel weer.
Achteraf gezien, met alle medische ellende die we hebben doorgemaakt past de betekenis alsnog heel goed bij haar.
Chloë heette Vlekje en is nadat ze van mij werd vernoemd naar die dikke grijze kat uit de secret life of pets.
Gewoon omdat ze qua venijnigheid, postuur en arrogantie precies op die kat leek.
Willow en Meadow heb ik trouwens uit the Hunger Games, van dat liedje (deep in the meadow, under the willow... etc) wat Katniss voor Primrose en later voor Rue zingt.

Daaropvolgend ben ik het natuurthema gaan aanhouden met bij Savanna en Sahara de Afrikaanse verwijzing omdat hun fokster een Afrikaans land als gebruikersnaam heeft op het forum waar ik contact met haar kreeg.