Chiari-Malformatie (CM) en Syringomyelie (SM)

Help mijn hond is ziek! Voor gezondheidskwesties en behandelmethoden. Bij twijfel altijd naar de dierenarts!
Plaats reactie
Marga.

Chiari-Malformatie (CM) en Syringomyelie (SM)

Bericht door Marga. » 07 sep 2021, 08:54

Ik wil bij deze de ernstige afwijkingen Chiari-Malformatie (CM) en Syringomyelie (SM) bij jullie onder de aandacht brengen. Velen denken net als ik dat dit afwijkingen zijn die voornamelijk bij de Cavalier King Charles Spaniël voorkomen. Niets is minder waar ook bij de de shih tzu en andere kleine rassen en kruisingen komen deze afwijkingen helaas veel voor.

Mijn hond Lotus heeft een klein jaar geleden deze diagnose gekregen van de dierenarts. Haar symptomen zijn overduidelijk, oor krabben zonder de huid te raken, met haar kop tegen kussens wrijven, ogen knijpen, de bek likken en kauwen zonder iets in haar bek te hebben. Om van het laatste gebitsproblemen als oorzaak te kunnen uitsluiten heb ik haar gebit laten reinigen, ondanks dat het gebit nu in orde is doet ze het nog steeds. Lotus krijgt als medicijn drie keer daags Gabapentine (een humaan medicijn tegen zenuwpijn) en één keer per dag Pea Pure een natuurlijke pijnstiller. Ze doet het erg goed op deze medicijnen en hopelijk blijft dit nog lang het geval.

Afbeelding

*titel topic onjuist aangepast door Jo-Anne

Corrie

Re: Chiari-Malformatie (CM) en Syringomyelie (SM)

Bericht door Corrie » 07 sep 2021, 10:49

Heb idd een tijd gedacht dat het alleen bij Cavaliertjes voorkwam , als er aandacht aan werd geschonken zag je altijd een cavje als voorbeeld
Gelukkig moeten daar de ouder dieren onderzoeken ondergaan voor ermee gefokt mag worden en als je een pup wil kopen moeten de fokkers de papieren laten zien waarop staat dat ze goedgekeurd zijn voor de FOK
Pas toen we de sjoetjes al hadden kwam ik er achter dat het ook bij hun voorkwam en bij mixjes
Gelukkig hebben L&K geen verschijnselen
Lotus doet het gelukkig goed met de medicijnen

Lise

Bericht door Lise » 07 sep 2021, 14:06

@Marga, goed dat je dit deelt en bij de forumleden onder de aandacht brengt.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 07 sep 2021, 17:14

Lise schreef:
07 sep 2021, 14:06
Komt bij de Malteser ook voor :cry:
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 09 sep 2021, 13:03

Bedankt voor de reacties.

Dit topic is informatief bedoeld en zeker niet om baasjes angstig of ongerust te maken. Te veel baasjes en zelfs dierenartsen weten niet dat deze afwijkingen niet alleen bij de Cavalier voorkomen. Het word tijd dat dit onder de aandacht word gebracht en met dit topic probeer ik hieraan mijn steentje bij te dragen.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 09 sep 2021, 16:24

Marga. schreef:
07 sep 2021, 08:54
Mijn hond Lotus heeft een klein jaar geleden deze diagnose gekregen van de dierenarts.
Heeft Lotus een MRI scan gehad?

:dogwalk
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 11 sep 2021, 12:39

Jo-Anne schreef:
09 sep 2021, 16:24
Marga. schreef:
07 sep 2021, 08:54
Mijn hond Lotus heeft een klein jaar geleden deze diagnose gekregen van de dierenarts.
Heeft Lotus een MRI scan gehad?

:dogwalk
Nee, omdat Lotus meerdere symptomen heeft die eigenlijk duidelijk zijn, hierbij reageert ze goed op de Gabapentine. Een mri veranderd niets aan de behandeling, ik weet alleen niet welke graat ze heeft en of ze alleen Chiari malformatie of ook Syringomyeli heeft. Ik sluit als de klachten mogen veranderen in de toekomst een mri niet uit alleen moet ik er nu een eind voor rijden en dit wil ik Lotus niet aandoen.

Marga.

Bericht door Marga. » 11 sep 2021, 12:42

Loraine schreef:
09 sep 2021, 13:42
Jo-Anne schreef:
07 sep 2021, 17:14
Lise schreef:
07 sep 2021, 14:06
Komt bij de Malteser ook voor :cry:
Bij de dwerg- kleine- en middenslag keeshonden ook.
Eigenlijk bij alle rassen met vrij kleine schedels meen ik eens gelezen te hebben.
Klopt, het komt bij veel kleine rassen met een afwijkende schedelvorm voor.

Plaats reactie