Een dierenarts bezoekje voor mijn drietal Balou, Lotus en kat Nemo.

Help mijn hond is ziek! Voor gezondheidskwesties en behandelmethoden. Bij twijfel altijd naar de dierenarts!
Marga.

Re: Een dierenarts bezoekje voor mijn drietal Balou, Lotus en kat Nemo.

Bericht door Marga. » 13 mar 2021, 13:16

Ientje schreef:
12 mar 2021, 17:53
Oh Marga, dat zou erg zijn. Snap dat je zekerheid wil hebben. Ja meer rassen hebben er last van . Kleine maar ook grotere. Ooit met dr mandigers over gesproken.
Het hoeft natuurlijk geen sm/cm te zijn maar er moet wel een reden voor het krabben zijn. En omdat krabben wel een symptoom kan zijn wil ik graag zekerheid hierover. Als ik medicijnen voor Balou ga halen overleg ik even of Lotus pijnstilling kan krijgen om te kijken of het krabben dan mindert of ophoud.

Ientje

Bericht door Ientje » 13 mar 2021, 15:00

Oh dat is een goed idee Marga! Ik had dat met een vroegere hond, hij zat steeds met zijn kop scheef. Met pijnstilling, kop recht. Hoofdpijn? Ja.
Hij is door de medische molen gegaan, zelfs controle op syringo en zo. Mri, gelukkig verzekerd. Bleek niets aan de hand. Bleek stress.
Jij bent net verhuisd, is het daarna begonnen? ........ heb je misschien puur rust of zoiets in huis? Kijk uit dat er geen hypericum of st. Janskruid in zit! Dat kan niet met andere medicatie.
Ik noem maar wat,

Marga.

Bericht door Marga. » 13 mar 2021, 18:21

Ientje schreef:
13 mar 2021, 15:00
Oh dat is een goed idee Marga! Ik had dat met een vroegere hond, hij zat steeds met zijn kop scheef. Met pijnstilling, kop recht. Hoofdpijn? Ja.
Hij is door de medische molen gegaan, zelfs controle op syringo en zo. Mri, gelukkig verzekerd. Bleek niets aan de hand. Bleek stress.
Jij bent net verhuisd, is het daarna begonnen? ........ heb je misschien puur rust of zoiets in huis? Kijk uit dat er geen hypericum of st. Janskruid in zit! Dat kan niet met andere medicatie.
Ik noem maar wat,
Ze doet dit al een jaar of twee denk ik, de dierenarts heeft al eerder haar oren gecontroleerd zonder dat er iets mee aan de hand bleek. Stres maakt het wel erger, na het dierenartsbezoek had ze er ook meer last van. Ze lijkt s, avonds meer last te hebben ook haar gedrag is dan anders, ze is rustiger maar dit is niet iedere avond het geval. Ik ga haar eerst cbd olie geven in plaats van pijnstilling, dat helpt soms ook volgens de neuroloog (Paul J.J. Mandigers) die jij al noemde. Het kan heel goed zijn dat het een gedragsdingetje is of dat ze gewoon ouder en rustiger word maar dit wil ik dan wel weten, ik wil gewoon zeker weten dat ze geen pijn heeft.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 13 mar 2021, 20:06

Marga. schreef:
13 mar 2021, 13:06
Jo-Anne schreef:
12 mar 2021, 09:41
Marga. schreef:
12 mar 2021, 09:13

Klopt, het komt best bij veel kleine rassen voor. Ik ben lid van een Syring pagina geworden op Facebook, er zijn daar veel mini keeshonden (pomeranian) die het hebben.
Vooral juist de zogeheten "mini" rassen worden getroffen, Lotus haar ouders zijn "normale" grote rassen? Syringomyelie uit zich vaak eigenlijk pas nadat de hond de 9 jarige leeftijd heeft bereikt.
De ouders waren van normale grote geen teacup.
Dat is alvast een groot voordeel dan. Gelukkig maar.

Het krabben kan natuurlijk een uiting van pijn zijn. Je moet wel onderscheid maken of dit te maken kan hebben met Syringomyelie of dat het iets anders is wat het veroorzaakt. Een aantal dingen kunnen dat zijn. Syringomyelie symptomen zijn verschrikkelijk om te zien en ook te horen. Drukt ze ook met haar koppie ergens tegenaan bijv.?
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 14 mar 2021, 11:52

Jo-Anne schreef:
13 mar 2021, 20:06
Marga. schreef:
13 mar 2021, 13:06
Jo-Anne schreef:
12 mar 2021, 09:41

Vooral juist de zogeheten "mini" rassen worden getroffen, Lotus haar ouders zijn "normale" grote rassen? Syringomyelie uit zich vaak eigenlijk pas nadat de hond de 9 jarige leeftijd heeft bereikt.
De ouders waren van normale grote geen teacup.
Dat is alvast een groot voordeel dan. Gelukkig maar.

Het krabben kan natuurlijk een uiting van pijn zijn. Je moet wel onderscheid maken of dit te maken kan hebben met Syringomyelie of dat het iets anders is wat het veroorzaakt. Een aantal dingen kunnen dat zijn. Syringomyelie symptomen zijn verschrikkelijk om te zien en ook te horen. Drukt ze ook met haar koppie ergens tegenaan bijv.?
Helaas doet ze dit ook, vooral tegen de kussens op de bank. Ik heb inmiddels een heel stuk gelezen geschreven door neuroloog Paul J.J. Mandigers die zich in syringomeylie heeft verdiept. Lotus heeft meerdere symptomen die hij noemt buiten het krabben om b.v.b. met haar kop schudden, niet willen dat ik het haar rond haar oren (kop) kam/borstel en dat ze s 'avonds ander gedrag heeft dan overdag, rustiger. Het lijkt ook of ze last heeft van lamplicht.
Natuurlijk hoeft dit alles helemaal niets te betekenen, ik let nu erg op haar en zie hierdoor van alles in haar gedrag. Toch ben ik er niet helemaal gerust op, zo'n onderbuik gevoel zeg maar dus ik wil het zeker weten.

Jolanda

Bericht door Jolanda » 14 mar 2021, 12:38

O wat erg. Ik zou ook een scan laten maken sls je twijfels hebt. Ga je naar Best?
Wil wel ff zeggen dat narcose syringo kan verergeren. Puur ter info.
Mijn Fleur had het "luchtkrabben" heel erg. Ook haar hoofdje hoger willen leggen. Donkere rustige plekjes opzoeken enz. Stress maar ook het weer heeft grote invloed. Als je wil kan ik een filmpje van Fleur opzoeken waar het krabben op te zien is.
Sterkte meis en mocht je willen praten of meer over syringo willen weten mag je me altijd vragen. Ellende met syringo is dat er zo veel verschillend3 symptomen zijn.
Misschien is pea pure een optie naast de cbd?

Marga.

Bericht door Marga. » 17 mar 2021, 14:38

Jolanda schreef:
14 mar 2021, 12:38
O wat erg. Ik zou ook een scan laten maken sls je twijfels hebt. Ga je naar Best?
Mijn Fleur had het "luchtkrabben" heel erg. Ook haar hoofdje hoger willen leggen. Donkere rustige plekjes opzoeken enz. Stress maar ook het weer heeft grote invloed. Als je wil kan ik een filmpje van Fleur opzoeken waar het krabben op te zien is.
Sterkte meis en mocht je willen praten of meer over syringo willen weten mag je me altijd vragen. Ellende met syringo is dat er zo veel verschillend3 symptomen zijn.
Bedankt voor je reactie. Dat de narcose syringo kan verergeren wist ik niet maar ik wil het wel zeker weten dus er is geen andere mogelijkheid dan de (gas)narcose.
Heeft Fleur ook een mri scan gehad? Het zal fijn zijn als je een filmpje wil plaatsen dan kan ik het gedrag vergelijken. Dat donker willen liggen herken ik zeker, Lotus heeft dit ook hierbij verandert haar gedrag s, avonds, ze lijkt dan wat triest te worden. Maar ze kan dan toch ineens weer volkomen alert zijn b.v.b. als de bel gaat of ze iemand buiten hoort, hierdoor ben ik dus eigenlijk de enige die haar gedrag ziet.
Ik ben alleen met mijn honden dus als er iemand op bezoek komt is Lotus helemaal blij en vrolijk vooral als de kleinkinderen komen. Het valt dan moeilijk uit te leggen dat Lotus haar gedrag ook totaal anders kan zijn. Mijn kinderen delen mijn bezorgdheid dan ook niet, ze zeggen het niet maar ik zie het aan ze.

Marga.

Bericht door Marga. » 17 mar 2021, 14:46

Ik laat de scan in Den Ham maken als ik toestemming van de dier verzekering krijg. De verzekering wil dat er eerst toestemming word gevraagd voordat je de scan laat maken maar ook zonder toestemming laat ik hem maken. De aanvraag voor de toestemming is de deur al uit.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 17 mar 2021, 15:50

Jolanda schreef:
14 mar 2021, 12:38
Een filmpje plaatsen op het forum gaat zo.........

viewtopic.php?f=14&t=187
Afbeelding

Jolanda

Bericht door Jolanda » 20 mar 2021, 12:18

Ik zal het èèn dezer dagen even doen. Zitten gaat nu niet zo goed en staat ergens op mijn laptop.

Ientje

Bericht door Ientje » 20 mar 2021, 13:21

Wat is dit akelig om te lezen. Pea pure, heb ik ook gehoord, destijds met de spets.

Dus hoofdje hoog neerleggen, doen ze dan?. Diki krabt ook wel eens aan haar oor. En ze heeft van pup af aan het niet fijn gevonden als ik aan haar rechteroor zit. Kammen en borstelen geen probleem, maar kriebelen achter haar oor, vindt ze niet leuk.
Maar ze ligt vaak op rand van de bank met de kop naar beneden. Ze krabt niet in de lucht, maar aan haar oor. Soms. Moet ik mij zorgen maken?

De spets met hoofdpijn waar ik het over had, zat ook met zijn kop tegen de muur. Hij is gescand door dr mandigers, zo een aardige dierenarts. Spets had het niet.
Ik heb voor deze hond een ander huis moeten zoeken en dat was vreselijk.
Hij had een enorme knal met oudjaarsdag, doorgetrokken naar ons huis.
Hij is nu 11 jaar en heeft het heel erg goed, het was bij hem dus stress.

Marga.

Bericht door Marga. » 21 mar 2021, 12:55

Ik heb natuurlijk niet de zekerheid dat Lotus cm/sm heeft maar ze heeft wel een paar duidelijke symptomen waaronder het dagelijks krabben bij haar oor, met haar kop in kussens wrijven, met haar kop schudden, niet meer willen wandelen en haar gedrag is veranderd vooral s' avonds. Dit klinkt heel negatief maar ze is ook heel veel de altijd vrolijke en speelse Lotus.
Lotus krijgt nu 3x daags een druppel cbd olie, ik kijk dit een paar weken aan en heeft het geen effect dan overleg ik verder met mijn dierenarts.
Hij heeft al in Lotus haar dossier genoteerd om Lotus bij aanhouding van de klachten diagnostisch op Gabapentine te zetten. Ik denk dat ik dit dan eerst doe maar mocht de dierenarts de mri van toegevoegde waarde vinden dan laat ik Lotus scannen.
Een mri geeft 100% zekerheid maar het veranderd uiteindelijk niets aan het medicijngebruik en ziekteverloop.
Als Lotus goed op de medicijnen reageert is dit eigenlijk ook een soort van bevestiging en hiervoor hoeft ze niet onder narcose.

Ik hoorde van de week bij een uitzending van de keuringsdienst van waren, dat uit een Noors onderzoek is gebleken dat 97% van de ras chihuahua's in meer of mindere mate cm/sm heeft. Het is dan bijna niet meer de vraag of ze het hebben maar in welke graad.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 22 mar 2021, 09:34

Marga. schreef:
21 mar 2021, 12:55
Ik hoorde van de week bij een uitzending van de keuringsdienst van waren, dat uit een Noors onderzoek is gebleken dat 97% van de ras chihuahua's in meer of mindere mate cm/sm heeft. Het is dan bijna niet meer de vraag of ze het hebben maar in welke graad.
Ik heb die uitzending ook gezien Marga inderdaad dat is wel heel veel. Ook kwam in deze uitzending naar voren dat niet alleen de kleinere rassen gebreken hebben maar ook de grotere rassen.
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 22 mar 2021, 09:52

Jo-Anne schreef:
22 mar 2021, 09:34
Marga. schreef:
21 mar 2021, 12:55
Ik heb die uitzending ook gezien Marga inderdaad dat is wel heel veel. Ook kwam in deze uitzending naar voren dat niet alleen de kleinere rassen gebreken hebben maar ook de grotere rassen.
Dat is helaas ook zo en zeker niets nieuws, hd en ed bij grote rassen, koperstapeling bij de labrador, luchtweg problemen bij de kortsnuiten en dit allemaal omdat wij "de mens" dit zo mooi vinden. :cry:

Jolanda

Bericht door Jolanda » 22 mar 2021, 13:10

Bij deze de fimpjes van Fleur. Hoop dat het een beetje te zien is.
Ik zag dat je gaba wil gaan geven. Dit heb bij Fleur ook geprobeerd en ze veranderde in een bart smit hondje. Wilde niks meer en lag alleen maar. Wil niet zeggen dat dit bij Lotus gebeurd want er zijn meer dan genoeg succesverhalen op de gaba, maar wil het je wel even meegeven. Al eens gedacht aan pea pure? Daar doen ook heel veel syringo hondjes het goed op en ik moet zeggen, dit heeft Fleur haar leven gered.

Corrie

Bericht door Corrie » 22 mar 2021, 15:28

ahhh gossie fleur :love wat is dat naar om te zien Jolanda, hoe oud was ze toen je de verschijnselen zag
verder nooit medicijnen ervoor gehad, behalve dat je Gaba hebt geprobeerd en pea pure
Afbeelding

Jolanda

Bericht door Jolanda » 22 mar 2021, 17:51

Fleur was nog heel jong en ons was gezegd dat ze nooit 3 jaar zou worden. Ze had de ergste gradatie.

Och ik heb zo veel verschillende meds geprobeerd bij Fleur van plastabletten en metacam tot gabapentine, nog wat andere onbekende meds en toen leek dat niets meer hielp pea pure geprobeerd en ze werd weer de oude Fleur. Heeft haar dus echt het leven gered.

Dit was in de tijd dat 99% van de dierenartsen er nog nooit van gehoord hadden. Fleur en Pepper zijn in een humaan ziekenhuis gescand en de scans door Claire Rusbridge beoordeeld.

Marga.

Bericht door Marga. » 23 mar 2021, 10:53

Wat erg om te zien, arme Fleur. Dat krabben lijkt toch wel erg op wat Lotus doet maar die doet het niet tijdens het lopen, ook schud ze met haar kop maar alles wel in veel mindere mate als Fleur.

Ik ga eerst een week of drie verder met de cbd olie maar als dit geen effect heeft probeer ik eerst de Pea pure voordat ze eventueel gaba gaat krijgen, dat kan immers altijd nog.

Marga.

Bericht door Marga. » 23 mar 2021, 11:00

Jolanda schreef:
22 mar 2021, 17:51
Fleur was nog heel jong en ons was gezegd dat ze nooit 3 jaar zou worden. Ze had de ergste gradatie.

Och ik heb zo veel verschillende meds geprobeerd bij Fleur van plastabletten en metacam tot gabapentine, nog wat andere onbekende meds en toen leek dat niets meer hielp pea pure geprobeerd en ze werd weer de oude Fleur. Heeft haar dus echt het leven gered.

Dit was in de tijd dat 99% van de dierenartsen er nog nooit van gehoord hadden. Fleur en Pepper zijn in een humaan ziekenhuis gescand en de scans door Claire Rusbridge beoordeeld.
Ik heb van iemand die een hondje met cm/sm had de medicijnlijst van Claire Rusbridge gekregen. Zij noemt ook een lage dosis Paracetamol als pijnstiller maar ik vind het wel eng om dit aan een hond te geven.
https://veterinary-neurologist.co.uk/cm ... algorithm/

Jolanda

Bericht door Jolanda » 23 mar 2021, 16:20

Bedankt voor de link. Ik heb enkel de hele oude nog. Dus interessant om het verschil te zien.

Ja ik zou ook eerst de pea pure proberen. Ik heb bij Fleur eerst gaba geprobeerd. De pea was toen nog onbekend. Fleur hoorde bij de eerste cavjes die pea pure kregen.

Ik zou zo weer een cavje nemen, maar durf het door de syringo niet aan. Toch blijf ik hoop houden...wie weet ooit.

Plaats reactie