Onze ouders waren er inmiddels wel achter dat we ons hart aan de in ons ogen zeer bijzondere rashond Viktor hadden verpand en hebben besloten om van de poedelpup af te zien en voor Viktor te gaan. Zaterdag mochten we Viktor halen en die middag zijn mijn broers en ik gelijk een heel stuk met hem gaan wandelen. We belanden tijdens onze wandeling in het Leger Des Heils waar op dat moment heel toevallig een "mooiste dieren" wedstrijd aan de gang was. Viktor won niets maar dit kon voor ons de pret niet drukken en op dat moment is de band met het Leger Des Heils ontstaan die ik nog altijd voel ook al kom ik er al jaren niet meer.
Viktor was een hondje dat erg zijn eigen gang ging, hij ging regelmatig in zijn eentje op stap zo kon het gebeuren dat ik onderweg Viktor ineens tegen kwam en hij weer met mij mee naar huis liep. Hij was niet binnen te houden, zijn meest beruchte ontsnapping was via het slaapkamerraam op het dakje van de schuur en dan op de paal van de waslijnen en zo op de grond, dat hij nooit zijn nekje heeft gebroken.
Viktor is tot zijn vijftiende nooit ziek geweest toen kreeg hij last van ernstige huidproblemen met jeuk diepe stinkende wonden. Viktor had een krul in zijn staart en vooral op zijn staartaanzet en op zijn rug waar zijn staart lag waren de wonden erg. Ik moest van de dierenarts om lucht bij de wonden te laten komen een stokje langs Viktor zijn staart vast zetten zodat zijn rug vrij lag. Ook moesten de wonden iedere dag worden gewassen met jodiumshampoo maar het werd alleen maar erger, het begon in huis steeds erger naar Viktor te ruiken. Mijn vader die het lijden niet langer aan kon zien besloot dat het genoeg was geweest en heeft Viktor op de leeftijd van vijftien jaar uit zijn lijden verlost en in laten slapen.
Ik ben hem nooit vergeten onze eerste zeer bijzondere hond.