KVV voor kleine honden, ervaringen gezocht.

Goede voeding is belangrijk. Deel hier je ervaringen met verschillende soorten hondenvoer of vraag advies.
Marga.

Re: KVV voor kleine honden, ervaringen gezocht.

Bericht door Marga. » 27 jan 2022, 16:40

Ientje schreef:
27 jan 2022, 12:00
Zijn blaasstand te zien op een foto? In ieder geval wel met echo. Dat heb ik bij Ike gezien.
Daar is wel een foto gemaakt van de blaas, waren geen stenen te zien. Maar daarna de echo, heel veel gruis, ik was er bij, de da draaiende Ike on en de echo ding tegen zijn buik aan, je zag allemaal ,,stof,, maar beneden dwarrelen.,
Maar een teefje plast dat gruis uit, plasbuis is daar voor wijd genoeg. een kater, daarbij loopt het vast, hoopt het op en worden stenen, zo begreep ik het destijds. . Daarna is Ike geopereerd.
Lotus heeft meerdere keren struviet gehad, dit gruis was te zien onder de microscoop. Omdat Lotus nog steeds bloed in haar urine heeft na een tien daagse antibiotica kuur kan er iets mis zijn met/in de blaas. Ze heeft nu eerst nog tot en met morgen een nieuwe kuur, volgende week krijgt ze weer een urine onderzoek en dan mag er geen bloed meer in de urine zitten, is dit wel het geval dan krijgt ze een echo. Ik wil Lotus met haar gevoeligheid voor blaasgruis niet te veel calcium geven, dit schijnt stenen te kunnen veroorzaken las ik.

Marga.

Bericht door Marga. » 27 jan 2022, 16:56

Jo-Anne schreef:
27 jan 2022, 14:53
Marga. schreef:
27 jan 2022, 09:08
Maar de belangrijkste reden om te stoppen is, omdat honden die gevoelig zijn voor stenen beter geen kvv kunnen krijgen door het bot door de kvv kunnen ze stenen ontwikkelen.
Kun je dat eens nader toe lichten Marga wat je hier precies bedoeld :geenidee

Door het bot in kvv kunnen ze stenen ontwikkelen ?
Het bot in de kvv bestaat uit calcium en honden met struviet/stenen zijn gevoelig voor te veel calcium hier kunnen ze blaasstenen door ontwikkelen. Nu heb ik geen idee wat een goed percentage calcium is voor een hond die gevoelig is voor struviet. Lotus vind de Rodi echt heel lekker dus ik geef haar gewoon de Rodi en s, avonds krijgt ze brokken, de Carnibest wil ze niet meer. Ik wacht het urine onderzoek volgende week even af, voor het zelfde geld is alles goed en maak ik mij nu druk om niets.

Ientje

Bericht door Ientje » 27 jan 2022, 18:25

Ik filosofeert.
Bot is kalk, ph omhoog?

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 27 jan 2022, 19:36

Marga. schreef:
27 jan 2022, 16:56
Jo-Anne schreef:
Marga. schreef:
27 jan 2022, 09:08
Maar de belangrijkste reden om te stoppen is, omdat honden die gevoelig zijn voor stenen beter geen kvv kunnen krijgen door het bot door de kvv kunnen ze stenen ontwikkelen.

Het bot in de kvv bestaat uit calcium en honden met struviet/stenen zijn gevoelig voor te veel calcium hier kunnen ze blaasstenen door ontwikkelen. Nu heb ik geen idee wat een goed percentage calcium is voor een hond die gevoelig is voor struviet. Lotus vind de Rodi echt heel lekker dus ik geef haar gewoon de Rodi en s, avonds krijgt ze brokken, de Carnibest wil ze niet meer. Ik wacht het urine onderzoek volgende week even af, voor het zelfde geld is alles goed en maak ik mij nu druk om niets.
Er lopen een aantal dingen door elkaar denk en ik begrijp je zorgen PH was iets van 6,5 hoe is dat nu :geenidee blijven meten hoor Voor honden die gevoelig zijn voor struviet moet je altijd kijken naar een juist calcium/fosfor gehalte dat is belangrijk. Meestal zit er in brokken kunstmatig toegevoegd calcium dat is niet goed bij natuurlijk calcium in vers KVV wordt het teveel gewoon uitgescheiden. Als honden echt teveel calcium binnen krijgen zie je dat dus in de ontlasting (witte, harde drollen) bij te weinig krijgen ze wat slappe ontlasting ipv mooi gevormde hoopjes. :) Zorg ook dat er geen premix in je KVV zit dat zijn meestal toegevoegde vitaminen en mineralen echt een no go voor deze honden. Volgens mij zit er geen bot in Rodi maar een calcium preparaat behalve in de kipsoort :ffedenken
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 28 jan 2022, 08:10

Ientje schreef:
27 jan 2022, 18:25
Ik filosofeert.
Bot is kalk, ph omhoog?
Dit las ik "Factoren die het ontstaan van deze stenen beïnvloeden zijn een verhoging van het mineraal calcium in het bloed en een te geconcentreerde urine. Dit type steen is dus te voorkomen door de hond voldoende te laten drinken en door het voer nat te maken.". Hierdoor dacht ik, ik wil het risico niet nemen omdat Lotus gevoelig is voor stenen. Maar misschien ben ik gewoon te bezorgd dus ik wacht gewoon het urineonderzoek af terwijl Lotus gewoon kvv met extra water krijgt en s, avonds brokken.

Marga.

Bericht door Marga. » 28 jan 2022, 08:25

Jo-Anne schreef:
27 jan 2022, 19:36
Marga. schreef:
Jo-Anne schreef:

Er lopen een aantal dingen door elkaar denk en ik begrijp je zorgen PH was iets van 6,5 hoe is dat nu :geenidee blijven meten hoor Voor honden die gevoelig zijn voor struviet moet je altijd kijken naar een juist calcium/fosfor gehalte dat is belangrijk. Meestal zit er in brokken kunstmatig toegevoegd calcium dat is niet goed bij natuurlijk calcium in vers KVV wordt het teveel gewoon uitgescheiden. Als honden echt teveel calcium binnen krijgen zie je dat dus in de ontlasting (witte, harde drollen) bij te weinig krijgen ze wat slappe ontlasting ipv mooi gevormde hoopjes. :) Zorg ook dat er geen premix in je KVV zit dat zijn meestal toegevoegde vitaminen en mineralen echt een no go voor deze honden. Volgens mij zit er geen bot in Rodi maar een calcium preparaat behalve in de kipsoort :ffedenken
De ph in Lotus haar urine loopt in de dag op, vaak is hij s, morgens goed 6.5 en loopt hij over de dag op tot niet meer te meten met mijn stripjes.
Ik had ook gehoord dat er geen bot in Rodi zit behalve in de kip maar ik kan hier niets over vinden, alleen over het calcium percentage. Ik bel vandaag wel even met Rodi. Lotus had van Carnibest wel erg harde witte drolletjes en ze poepte ook de hele dag door, echt heel vaak maar nu ze alleen Rodi krijgt is dit weer normaal. Ze vind Rodi erg lekker dus ik hoop dat ze het in combinatie met brokken gewoon kan blijven eten.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 28 jan 2022, 09:43

Marga. schreef:
28 jan 2022, 08:25
Jo-Anne schreef:
Marga. schreef:

De ph in Lotus haar urine loopt in de dag op, vaak is hij s, morgens goed 6.5 en loopt hij over de dag op tot niet meer te meten met mijn stripjes.
Ik had ook gehoord dat er geen bot in Rodi zit behalve in de kip maar ik kan hier niets over vinden, alleen over het calcium percentage. Ik bel vandaag wel even met Rodi. Lotus had van Carnibest wel erg harde witte drolletjes en ze poepte ook de hele dag door, echt heel vaak maar nu ze alleen Rodi krijgt is dit weer normaal. Ze vind Rodi erg lekker dus ik hoop dat ze het in combinatie met brokken gewoon kan blijven eten.
Je hoeft van mij niet aan de Carnibest hoor dat weet Roman wel die is gek op dit merk :gniffel

De PH loopt op zeg je is dit met de AB dat het zo oploopt en het papier kleurt dan................?

Je kunt ipv brokken s`avonds voorlopig zolang dit is wat spiervlees geven het makkelijkste haal je dat nu weg bij de supermarkt bieflap bijv een stukje kun je dan in kleine stukjes knippen
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 29 jan 2022, 10:48

Jo-Anne schreef:
28 jan 2022, 09:43
Marga. schreef:
28 jan 2022, 08:25
Jo-Anne schreef:

Je hoeft van mij niet aan de Carnibest hoor dat weet Roman wel die is gek op dit merk :gniffel

De PH loopt op zeg je is dit met de AB dat het zo oploopt en het papier kleurt dan................?

Je kunt ipv brokken s`avonds voorlopig zolang dit is wat spiervlees geven het makkelijkste haal je dat nu weg bij de supermarkt bieflap bijv een stukje kun je dan in kleine stukjes knippen
O nee hoor, ik voelde mij de Carnibest echt niet opgedrongen.

Lotus krijgt tot haar brokken er zijn alleen Rodi met 1x daags wat groenten en twee keer daags psylliumvezels er doorheen, dit gaat prima en ze is er gek op. Je had gelijk, in de Rodi kip en kalkoen zit bot dus die krijgt ze niet meer. In de andere variaties zit een calcium preparaat net als in de brokken dus dit kan ook prima gecombineerd gegeven worden.

De ph in de urine liep voor de ab kuur in de loop van de dag al op. Nu ze de kuur net achter de rug heeft meet ik even niet, maandag word haar urine weer gecontroleerd. Het stripje kleurt van groenig naar heel donker blauw als de ph heel hoog is. Bij Lotus was het stripje s, avonds nog donkerder als op het overzichtje bij 9 word aangegeven, dus veel te hoog terwijl hij s, morgens 6.5 was, dus goed.

Afbeelding

Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 05 feb 2022, 09:30

Lotus krijgt nog steeds de kvv van Rodi alle soorten behalve kip en kalkoen, ze vind de kvv van Rodi erg lekker. Rond vijf uur krijgt ze brokjes, ze was eerst op de allergenic brokjes van RC uitgekeken en wilde ze niet meer eten maar ze eet ze nu of het snoepjes zijn. :goedzo

Marga.

Bericht door Marga. » 08 mar 2022, 10:56

Toch nog een update over Lotus en Rodi (kvv). Ondanks dat ze het prima eet heb ik besloten om haar helemaal terug op hypoallergenic brokjes te zetten. Er komen veel gebitsproblemen voor bij chihuahua's en kruisingen hier van, ook Lotus heeft al een gebitsreiniging achter de rug en is wat kiesjes kwijt. Nu zie ik dat sinds ze Rodi krijgt de aanslag op haar gebit een stuk erger is geworden. Ze laat haar gebit niet door mij poetsen dus ik geef haar kouwmateriaal, een plakkende tandpasta die ik zo in haar bek kan smeren en ze krijgt snoepjes (petfood dental) speciaal voor haar gebit. Maar dit werkt allemaal niet afdoende dus ik stop met Rodi omdat dit meer aanslag op het gebit veroorzaakt. Ik wil een nieuwe gebitsreiniging liever zo lang mogelijk uitstellen omdat ze hiervoor onder narcose moet.

Zynaluna

Bericht door Zynaluna » 08 mar 2022, 13:31

Lees dit nu pas, maar carnibest kon Luna niet verdragen.

Dus daarna overgestapt op energique (lam)
Afbeelding

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 08 mar 2022, 19:52

Zynaluna schreef:
08 mar 2022, 13:31

Je vond het toch ook stinken?
Afbeelding

Zynaluna

Bericht door Zynaluna » 08 mar 2022, 22:25

Dat sowieso
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 11 mar 2022, 10:40

Zynaluna schreef:
08 mar 2022, 13:31

Lotus wilde Carnibest niet meer eten maar alle soorten Rodi vind ze heerlijk.

Het kan ook nog zijn dat ik haar één keer per dag Rodi ga geven en de rest van de dag brokken.

Marga.

Bericht door Marga. » 11 mar 2022, 11:14

Ik vind het best moeilijk om er achter te komen wat echt goed of slecht is voor het gebit, kvv of brokken. In een artikel op internet las ik dat brokken goed voor het hondengebit zijn omdat ze de tanden en kiezen schuren en er hierdoor minder tandsteen ontstaat en in het zelfde artikel staat ook dat kvv goed voor het gebit is. :geenidee
Mijn dierenarts en schoondochter, die een paraveterinair diploma heeft zijn geen voorstanders van kvv zij geven ook aan dat sommige soorten gebitsproblemen kunnen veroorzaken. Ik had liever gezien dat Lotus de wat grovere kvv eet maar dit wil ze niet meer hebben. Met de a***lklieren gaat het nu wel goed.
Ik heb besloten dat ze s 'morgens Rodi krijgt omdat ze het heel lekker vind en tussen de middag en s, avonds krijgt ze brokken.
Niets zo veranderlijk als ik. :mrgreen

Corrie

Bericht door Corrie » 11 mar 2022, 16:27

Hihi veranderlijk , ach waarom ook niet :gniffel
Mijn dames hebben geen baat bij het eten van brokken, ze kauwen niet maar slikken het gewoon door
Ze krijgen ' s morgens kvv en voor de avond brokken

Roman heeft goed resultaat voor het gebit door het geven van zeewier
Ik mocht wat ophalen bij Ientje :love nog maar net begonnen dus maar hoop dat het hier ook gaat helpen
Afbeelding

Marga.

Bericht door Marga. » 12 mar 2022, 09:18

Corrie schreef:
11 mar 2022, 16:27
Hihi veranderlijk , ach waarom ook niet :gniffel
Mijn dames hebben geen baat bij het eten van brokken, ze kauwen niet maar slikken het gewoon door
Ze krijgen ' s morgens kvv en voor de avond brokken

Roman heeft goed resultaat voor het gebit door het geven van zeewier
Ik mocht wat ophalen bij Ientje :love nog maar net begonnen dus maar hoop dat het hier ook gaat helpen
Brokken zonder kauwen doorslikken help idd niet. Lotus kauwt gelukkig wel maar ik geef haar wel brokjes uit mijn hand anders neemt ze er te veel in één keer en verslikt ze zich.
Mijn beide honden kregen altijd zeewier maar na Lotus haar gebitsreiniging rade de dierenarts die plaktandpasta (Dentisept) aan maar ik kan er altijd weer wier bij gaan geven. Ik heb ook de één of andere lotion (Fortan) die moet ik op een doekje doen en het gebit voorzichtig poetsen, mooi dat Lotus dit niet toe laat en Balou al helemaal niet. Het is moeilijk het gebit te onderhouden van honden die niet meewerken.

Zynaluna

Bericht door Zynaluna » 12 mar 2022, 11:53

Ff hierop inhaken.

Los van het zeewier verhaal

Ik vermoed dat dierenartsen ook wel gesponsord worden door de bekende merken.

Een collega van mij heeft ook een shih tzu, lizzy
Staat ook ergens op het forum.

Lizzy weegt 13 kg en moest op dieet
Dierenarts! Raade royal canin dieet brokken.

Jullie kennen mijn mening over RC.

Maar goed, de dierenarts is veel wijzer dan ik, dus naar mij luistert niemand :lol :lol

Nu na een half jaar zegt hij goh Lizzy krijgt allemaal kale plekken en de vacht is dof.
Eet slecht.
Dieet brokken helpen niet ze is amper afgevallen.

Ik zeg gooi die RC weg en geef haar oude voer weer.

Nu 1 week later, krijg ik bericht.
Ze eet weer goed.
Meer energie
Haartjes beginnen weer te groeien op de kale plekken
En haar rode kleur komt terug.

Zo zie je dat advies dierenarts geen garantie is.
Afbeelding

Lise

Bericht door Lise » 12 mar 2022, 13:15

Zynaluna schreef:
12 mar 2022, 11:53
Ff hierop inhaken.

Los van het zeewier verhaal

Ik vermoed dat dierenartsen ook wel gesponsord worden door de bekende merken.

Een collega van mij heeft ook een shih tzu, lizzy
Staat ook ergens op het forum.

Lizzy weegt 13 kg en moest op dieet
Dierenarts! Raade royal canin dieet brokken.

Jullie kennen mijn mening over RC.

Maar goed, de dierenarts is veel wijzer dan ik, dus naar mij luistert niemand :lol :lol

Nu na een half jaar zegt hij goh Lizzy krijgt allemaal kale plekken en de vacht is dof.
Eet slecht.
Dieet brokken helpen niet ze is amper afgevallen.

Ik zeg gooi die RC weg en geef haar oude voer weer.

Nu 1 week later, krijg ik bericht.
Ze eet weer goed.
Meer energie
Haartjes beginnen weer te groeien op de kale plekken
En haar rode kleur komt terug.

Zo zie je dat advies dierenarts geen garantie is.
Mijn vertrouwen in DA's is minimaal. Geld, geld en nog eens geld. Tuurlijk ontkom ik er ook niet aan om af en toe een bezoekje aan de DA te brengen, maar eerst ga ik zelf op onderzoek uit. Zoals je zegt, DA's verdienen veel geld door merken te promoten. Ik erger me aan het promoten van Bravecto. Veel mensen denken dat alles wat de DA voorschrijft goed is. De jaarlijkse prikkies (die vaak helemaal niet nodig zijn) is ook een melkkoe.

Truus

Bericht door Truus » 12 mar 2022, 14:38

Was last met Luca bij de dierenarts voor zijn enting Alles was goed maar Luca was te zwaar moest 1 kilo afvallen dat is die ook kwijt nu hij woog 7 kilo,nu dus 6 kilo
Snap het Luca eet just weinig brokjes zeker in de morgen niet, alleen met het avond eten eet die brokjes.
Krijg heel weinig tussen door, alleen Luca drink weinig heeft allen bakje geprobeerd nu laat ik hem uit een glas drinken dan drink die wel.
Want zie Luca nooit drinken als die zijn brokjes op heeft.
Afbeelding

Plaats reactie