Echo van de buik gemaakt bij Diki/pancreatitis

Help mijn hond is ziek! Voor gezondheidskwesties en behandelmethoden. Bij twijfel altijd naar de dierenarts!
Ientje

Re: Echo van de buik gemaakt bij Diki

Bericht door Ientje » 05 jun 2023, 22:30

Geen bloedonderzoek gedaan. Ja vorig jaar, maar toen was alles goed. Echo was heel duidelijk.

Wat had jouw hond dan voor voeding? Ik heb rauw bekeken, alles meer dan 14% vet, dus voorlopig dat nog niet.

Dat gedroogde darf, nog meer vet.

Ientje

Bericht door Ientje » 05 jun 2023, 22:33

Ik heb al een lijstje met vragen. In De bevestigingsmail staat ook, stel je vragen, daar is tijd voor. Is een internist met ervaring met dit probleem, maar voeding weet ik niet.

Marga.

Bericht door Marga. » 07 jun 2023, 10:11

Ientje schreef:
05 jun 2023, 12:50
Dat is foed mogelijk dat het van de tramadol komt.

Ze krijt iedere paar uur een beetje eten.
Tramadol veroorzaakt eerder verstopping.

Ientje

Bericht door Ientje » 07 jun 2023, 10:33

Vanmorgen was het veel maar stevig. Hills geeft veel ontlasting. Er zit kip in en ze begint op haar voetjes te kluiven, zucht.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 08 jun 2023, 08:08

Naar de internist vandaag met Diki :dogpet Ben benieuwd wat die doet :zwaai
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 08 jun 2023, 08:37

Ik ook, ze heeft zo,n honger, arm dier, steeds maar nuchter blijven.

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 08 jun 2023, 11:15

Ientje schreef:
05 jun 2023, 22:30
Geen bloedonderzoek gedaan. Ja vorig jaar, maar toen was alles goed. Echo was heel duidelijk.

Wat had jouw hond dan voor voeding? Ik heb rauw bekeken, alles meer dan 14% vet, dus voorlopig dat nog niet.

Denk dat het bloedonderzoek vandaag wel komt bij de internist.

Onze hond kreeg niet 1 soort uit de winkel, maar kreeg gekookt voedsel. We deden dat dus zelf. Het is zoeken naar de juiste voeding, en dat is ook weer heel moeilijk want het èèn zal ze verdragen en het andere niet. Maar het kan, dat heeft onze herder wel bewezen. :xlove

Afbeelding

Dit is een voorbeeld, rundgehakt uitgebakken waar het vet helemaal vanaf is gehaald, met bruine rijst cottage cheese pompoen en broccoli groenten zijn ook belangrijk. Alles koken!

Zo hadden we op een gegeven moment heel veel recepten en kookten voor haar. Dierenarts wilde haar dat ze twee was in laten slapen. Maar ze is mooi haast 16 geworden. :wave
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 08 jun 2023, 15:21

Diki heeft dus inderdaad een pancreatitis, en dikke darm ontsteking, geen epi, de ontsteking moet ze zelf oplossen met laag vet dieet. De hills die ze nu krijgt, met minimaal kip, is toch te veel kip want ze begint op haar pootjes te kluiven, helaas. Want ze vindt het wel lekker. Er is nog bloed geprikt, op vitamines, elektrolyten, galzouten en nog iets, daar krijg ik volgende week de uitslag van. Met een voedingadvies. Royal canin werd aangeraden, maar helaas gevogelte eiwit en dat zal dan zeker kip zijn. Rc kennende denk ik kippenveren. Niets mis mee, maar kippeneiwit wordt het dus niet. Ook purina hypoallergeen over gehad, maar dat had ze twee jaar terug, at het met lange tanden en ze stonk een uur in de wind naar vieze hond. Heb nu een zakje prins intestinal low fat besteld. Prins is op basis van vis. Minder vezels en met elektrolyten. Klein zakje besteld ,ik ben benieuwd.

Een fijne arts, die meedenkt, consult 1,5 uur.

Het streven is de ontsteking te genezen. Dat is al meer dan ik verwachtte.

Voor nu zwaar op dieet, geen koekjes, snoepjes, geen tandpasta of algenpoeder.

Ientje

Bericht door Ientje » 08 jun 2023, 15:24

Jo-Anne schreef:
08 jun 2023, 11:15
Ientje schreef:

Onze hond kreeg niet 1 soort uit de winkel, maar kreeg gekookt voedsel. We deden dat dus zelf. Het is zoeken naar de juiste voeding, en dat is ook weer heel moeilijk want het èèn zal ze verdragen en het andere niet. Maar het kan, dat heeft onze herder wel bewezen. :xlove

Afbeelding

Dit is een voorbeeld, rundgehakt uitgebakken waar het vet helemaal vanaf is gehaald, met bruine rijst cottage cheese pompoen en broccoli groenten zijn ook belangrijk. Alles koken!

Zo hadden we op een gegeven moment heel veel recepten en kookten voor haar. Dierenarts wilde haar dat ze twee was in laten slapen. Maar ze is mooi haast 16 geworden. :wave
Dat is super. Ik krijg volgende week voedingsadvies, ook koken. Diki eet dus 0,0 groentjes, echt niets, dat wordt dan malen

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 08 jun 2023, 16:09

Ientje schreef:
08 jun 2023, 15:21
Diki heeft dus inderdaad een pancreatitis, en dikke darm ontsteking, geen epi, de ontsteking moet ze zelf oplossen met laag vet dieet. De hills die ze nu krijgt, met minimaal kip, is toch te veel kip want ze begint op haar pootjes te kluiven, helaas. Want ze vindt het wel lekker. Er is nog bloed geprikt, op vitamines, elektrolyten, galzouten en nog iets, daar krijg ik volgende week de uitslag van. Met een voedingadvies. Royal canin werd aangeraden, maar helaas gevogelte eiwit en dat zal dan zeker kip zijn. Rc kennende denk ik kippenveren. Niets mis mee, maar kippeneiwit wordt het dus niet. Ook purina hypoallergeen over gehad, maar dat had ze twee jaar terug, at het met lange tanden en ze stonk een uur in de wind naar vieze hond. Heb nu een zakje prins intestinal low fat besteld. Prins is op basis van vis. Minder vezels en met elektrolyten. Klein zakje besteld ,ik ben benieuwd.

Een fijne arts, die meedenkt, consult 1,5 uur.

Het streven is de ontsteking te genezen. Dat is al meer dan ik verwachtte.

Voor nu zwaar op dieet, geen koekjes, snoepjes, geen tandpasta of algenpoeder.

Nou duidelijkheid dus.

Wat voor zwaar dieet Ientje?
Afbeelding

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 08 jun 2023, 16:11

Ientje schreef:

Heb nu een zakje prins intestinal low fat besteld. Prins is op basis van vis. Minder vezels en met elektrolyten. Klein zakje besteld ,ik ben benieuwd.
Daar zit volgens mij gevogeltevet in qua vet.
Afbeelding

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 08 jun 2023, 16:14

Ientje schreef:
08 jun 2023, 15:24
Jo-Anne schreef:
08 jun 2023, 11:15
Ientje schreef:

Afbeelding

Dat is super. Ik krijg volgende week voedingsadvies, ook koken. Diki eet dus 0,0 groentjes, echt niets, dat wordt dan malen
Nee dat snap ik wel dat Diki geen groentjes eet :lol isse ook niet lekker zo. Er ging boullion over getrokken van botten, heb je gelijk goede calcium. En gemalen hoor. Ook rauw kreeg ze met toegevoegde pancreas, die voeding heb je ook in laag vetgehalte. Maar kreeg ze niet iedere dag.
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 08 jun 2023, 18:31

Jo-Anne schreef:
08 jun 2023, 16:11
Ientje schreef:

Heb nu een zakje prins intestinal low fat besteld. Prins is op basis van vis. Minder vezels en met elektrolyten. Klein zakje besteld ,ik ben benieuwd.
Je hebt gelijk, nu ook de vetality intestinal low fat besteld. Ik word gek.

Corrie

Bericht door Corrie » 08 jun 2023, 20:04

Wat een uitzoekerij Ientje :ffedenken
Fijn dat Jo-Anne je daar wat mee kan helpen omdat ze ermee bekend is
Hoop voor Diki dat er iets is wat ze lekker vind :loveheart
Afbeelding

Jo-Anne
Site Admin

Bericht door Jo-Anne » 09 jun 2023, 08:40

Ientje schreef:
08 jun 2023, 18:31
Jo-Anne schreef:
08 jun 2023, 16:11
Ientje schreef:

Je hebt gelijk, nu ook de vetality intestinal low fat besteld. Ik word gek.
Ja die vetality brokken hebben ook gevogeltevet.
Afbeelding

Ientje

Bericht door Ientje » 09 jun 2023, 19:17

Tja, vet, wat een drama dit. Internist neemt het op met een voedingsmevrouw of mijnheer, ik hoor het. De prins brokjes zijn binnen, groot, maar ze eet ze graag. Ik denk maar even in vet zit geen eiwit. In die hillls zit echt meer kip. Ze is vandaag een stuk beter, sinds vanmiddag. Vanmorgen na de wandeling lag ze al voor ik mijn schoenen uit had. Normaal loopt ze naar de keuken. Dat deed ze toen ik mijn schoenen uit had.

Marga.

Bericht door Marga. » 12 jun 2023, 08:00

Fijn dat het wat beter gaat met Diki. En goed dat ze de ontsteking probeert weg te krijgen, ik had gegokt op symptoombestrijding maar de arts pakt dus het probleem aan.
Wel vervelend een zwaar dieet, zeker in het begin als je moet zien uit te vogelen wat wel en wat niet kan.

Ientje

Bericht door Ientje » 12 jun 2023, 08:38

Het nare is, dat er geen medicatie is, alleen symptoombestrijding bij een opvlaming. Diki moet dit zelf oplossen, met ondersteuning van pijnstillers en anti misselijkheidspillen.
De arts hoopt en denkt dat de ontsteking kan verdwijnen, dat zou prachtig zijn, maar dan nog zal ze haar leven lang vet arm moeten eten.
Maar waar het vandaan komt is niet te zeggen.
Voorlopig is ze weer mijn vrolijke tinusje.

Marga.

Bericht door Marga. » 13 jun 2023, 09:15

Ientje schreef:
12 jun 2023, 08:38
Het nare is, dat er geen medicatie is, alleen symptoombestrijding bij een opvlaming. Diki moet dit zelf oplossen, met ondersteuning van pijnstillers en anti misselijkheidspillen.
De arts hoopt en denkt dat de ontsteking kan verdwijnen, dat zou prachtig zijn, maar dan nog zal ze haar leven lang vet arm moeten eten.
Maar waar het vandaan komt is niet te zeggen.
Voorlopig is ze weer mijn vrolijke tinusje.
Ik ben blij dat ze weer vrolijk is.
Ik heb gisteren een smaakmaker voor over de brokken van Balou en Lotus gekocht. Dit is gemalen eend en er zit 94% eend, glycerine 3.5%, zetmeel 1%, groenten 1% en proteïne 40%, vet 3.5%, vezels 0.2%,as4%,
en vocht23%. Het is lang houdbaar en het ziet er naar uit dat de honden en kat er gek op zijn, ze waren al onder de indruk toen het nog in de verpakking zat. Ik wil eerst het blikvoer op hebben en dan gaan ze hier op over. Ik zag dat er ook een smaakmaker van pens is, dit vinden honden meestal ook lekker maar ik heb geen idee wat hier in zit. Misschien dat dit iets is als Diki de droge brokken weigert te eten, er hoeft maar een klein beetje door de brokken. Ik heb het gekocht bij Petxl.

Ientje

Bericht door Ientje » 14 jun 2023, 21:35

Ik ga er naar kijken Marga, dank je wel.

De bloeduitslagen waren er vanmiddag. Alles zag er goed uit. Ook de pancreas enzymen.
Opvlammingen zijn niet te voorkomen. Heeft ze klachten dan direct naar de da.
Met het vetarme dieet, voorlopig voor drie maanden heel streng en daarna voorzichtig een koekje toevoegen,, hoopt ze de opvlammingen tot een minimum terug te brengen.
Doordat de dikke darm ook geirriteerd is, is de vetarme voeding die drie maanden ook gehydrolyseerde voeding. Vond ik niet fijn, maar tot nu toe eet ze het en gaat het goed,

In het bloed is dus de ontsteking niet te zien. Dat was al verteld dat dat kon. Maar de echo was voldoende bewijs, samen met de klachten.

Nu moet de tramadol terug naar 2 x per dag, en over een paar dagen, de cerenia, tegen misselijkheid, halveren. Het doel is zonder medicatie. Ik wil wel gaan vragen om een voorraadje voor een paar dagen in huis te mogen hebben.

Plaats reactie