De zin of onzin van goede voeding
De zin of onzin van goede voeding
Tja ik was ook ooit hard leers.
Op een ander shih tzu forum werd er vaak gepraat over speciale voeding.
Ik dacht toen, en ik denk nog steeds veel mensen, wat een flauwekul.
Ik gaf zyna en luna Royal Canin Shi Tzu brokken.
Dat ging goed tot een bepaald moment.
Zyna at niet meer en luna moest braken en had diaree.
Ik was aan de kust en daar lag een fijne dierenzaak.
Dus wij er naar toe en eea uitgelegd, tja (zei de eigenaar ) dit hoor je nu veel, de produktie van RC is verhuisd naar Tsjechië en de kwaliteit is verslechterd.
Ok wat nu?
Hij adviseerde een bepaalde brok icm carnibest.
Prima dat geprobeerd, Zyna at weer en Luna at het ook.
Alleen de stoelgang van luna bleef slap en braken kwam ook nog voor.
Ik had nog contact met Jo Anne, en omdat karel familie is van luna vroeg ik wat zei gaf.
Maar ondertussen had ik het adres gekregen van een mevr die een speciaalzaak voor hondenvoer heeft.
Aangezien dit in de buurt is ben ik daar langs gegaan.
Zij adviseerde mij energique speciaal voor de gevoelige darmen samen met een koud geperste brok, Carnis.
Wel de Carnis lam, omdat dit beter is voor de gevoelige darmen van luna.
S morgens de brokken en s avonds het vlees.
Ik moet zeggen, sinds ik dit geef gast het fantastisch met luna en zyna.
Ik kan ook voor andere informatie over de hondjes bij haar terrecht, een zeer vriendelijke mevr met een hart voor de honden.
http://www.ingoshealthylife.be/
Mijn mening is nu ook helemaal gedraaid, over voeding moet je nadenken, en wat voor de ene hond goed is kan voor de andere weer anders zijn.
Op een ander shih tzu forum werd er vaak gepraat over speciale voeding.
Ik dacht toen, en ik denk nog steeds veel mensen, wat een flauwekul.
Ik gaf zyna en luna Royal Canin Shi Tzu brokken.
Dat ging goed tot een bepaald moment.
Zyna at niet meer en luna moest braken en had diaree.
Ik was aan de kust en daar lag een fijne dierenzaak.
Dus wij er naar toe en eea uitgelegd, tja (zei de eigenaar ) dit hoor je nu veel, de produktie van RC is verhuisd naar Tsjechië en de kwaliteit is verslechterd.
Ok wat nu?
Hij adviseerde een bepaalde brok icm carnibest.
Prima dat geprobeerd, Zyna at weer en Luna at het ook.
Alleen de stoelgang van luna bleef slap en braken kwam ook nog voor.
Ik had nog contact met Jo Anne, en omdat karel familie is van luna vroeg ik wat zei gaf.
Maar ondertussen had ik het adres gekregen van een mevr die een speciaalzaak voor hondenvoer heeft.
Aangezien dit in de buurt is ben ik daar langs gegaan.
Zij adviseerde mij energique speciaal voor de gevoelige darmen samen met een koud geperste brok, Carnis.
Wel de Carnis lam, omdat dit beter is voor de gevoelige darmen van luna.
S morgens de brokken en s avonds het vlees.
Ik moet zeggen, sinds ik dit geef gast het fantastisch met luna en zyna.
Ik kan ook voor andere informatie over de hondjes bij haar terrecht, een zeer vriendelijke mevr met een hart voor de honden.
http://www.ingoshealthylife.be/
Mijn mening is nu ook helemaal gedraaid, over voeding moet je nadenken, en wat voor de ene hond goed is kan voor de andere weer anders zijn.

Re: De zin of onzin van goede voeding
hier krijgen ze ´s morgens vlees compleet, smuldier of rodi, dat waren de enige vlees soorten die we in Spanje konden kopen en zijn er hier mee door gegaan
brokken geven wij van het merk " wolf of wilderness " graanvrij, dat bestellen we bij zooplus
ze doen het er super op, mooi vaste en weinig ontlasting
idd. iedere hond reageert anders op voeding
wij hebben vroeger ook koud geperste brokken aan onze cavaliertjes gegeven en dat gaf bij sommige problemen
zijn toen over gegaan op brokken van lam met rijst, weet niet meer welk merk, jaja geheugen werkt niet meer zo goed :roll:
brokken geven wij van het merk " wolf of wilderness " graanvrij, dat bestellen we bij zooplus
ze doen het er super op, mooi vaste en weinig ontlasting
idd. iedere hond reageert anders op voeding
wij hebben vroeger ook koud geperste brokken aan onze cavaliertjes gegeven en dat gaf bij sommige problemen
zijn toen over gegaan op brokken van lam met rijst, weet niet meer welk merk, jaja geheugen werkt niet meer zo goed :roll:

Hier ook Energique speciaal. Mooi fijngemalen, en je hoeft geen rollen te snijden
Dat fijngemalen is niet onbelangrijk, fabrikanten stoppen teveel bot in hun product waardoor het botgehalte dus veel te hoog is. Er zit rustig soms zo`n 20% in, dat is echt teveel. Je hond kan er verstopping van krijgen, dat kan tot gevolg hebben een droge neus benauwdheid (piepen) omdat dat bot al het vocht nodig heeft in zo`n lijfje. Als de stukken bot te groot zijn,wat ook vaak het geval is kunnen ze daar flink last van krijgen. Energique heeft dat niet en ook Rodi en Smuldier niet. Ik ben wel voorstander van ook vers geven, naast brokken is dat prima!
Roman
Heel fijn als je iemand hebt gevonden met hart voor dieren
Er is zoveel aanbod op de markt en lang niet allemaal geschikt. Ja ik weet nog van het andere forum met u
Er is veel veranderd ben blij dat het nu zo goed gaat, want een ziek beessie of eentje die niet eet is niks. Ik vond Carnibest ook niet zo`n prettige geur hebben overigens 
Heel fijn als je iemand hebt gevonden met hart voor dieren

Luca krijg nog puppy brokjes en Snoesje Cesar maar die eet heel slecht,
Maar ze sta onder controlen bij de DA is pas bloed geprikt en de uit was zeer slecht
Dus hou Snoesje goed in de gaten ze slaap heel veel.
Maar ze sta onder controlen bij de DA is pas bloed geprikt en de uit was zeer slecht
Dus hou Snoesje goed in de gaten ze slaap heel veel.

Daisy is allergisch voor bijna alles en ben jaren bezig geweest met een eliminatiedieet. Ze mag geen granen en/of rijst en eigenlijk alle dieren die normaal in nederland voorkomen ook niet. Ze krijgen hier door de weeks kvv en Daisy alleen paard, hert, kangoeroe en vis en soms heb ik spiervlees van antilope, lama of struisvogel e.d. Abigail mag alles maar die lust een hoop niet. Ik ben haar nu wat meer normale kvv aan het geven waar dus kip, rund, lam e.d. in zit en dat eet ze gelukkig goed. Alleen moet ik er als een politie agent bij blijven staan want Daisy likt Abigail haar bakje uit als ze de kans krijgt en dat mag natuurlijk niet wanneer ze zoiets gegeten heeft.
In het weekend krijgen ze vaak brokjes en dan Celtic Connection salmon & trout en Abigail heel soms Royal Canin exigent. Dit omdat ze zo moeilijk eet, maar ik vind het vreselijke brokjes en noem het dan ook McDonalds voor honden hahaha.
In het weekend krijgen ze vaak brokjes en dan Celtic Connection salmon & trout en Abigail heel soms Royal Canin exigent. Dit omdat ze zo moeilijk eet, maar ik vind het vreselijke brokjes en noem het dan ook McDonalds voor honden hahaha.
Hier ook allergisch voor bijna alles.Kip, rund, zoete aardappel. Niet teveel eend want dat is verwarmend, zijn hele huid als hij dat krijgt word dan vuurrood. Want je komt al gauw uit op die diersoorten dan. Alles is kip en rund wat je veel kunt krijgen. Paard gaat goed. Met die normale kvv die je Abigail nu geeft, gaat dat goed? en krijgt ze geen rode verkleuring van het rundvlees? 

Abigail heeft geen allergieën dus zij kan alles eten en reageert ook echt nergens op. Ze is erg kieskeurig en eet dus weer niet alles haha. Dat is het grootste probleem bij haar.Jo-Anne schreef: ↑12 aug 2019, 10:24Hier ook allergisch voor bijna alles.Kip, rund, zoete aardappel. Niet teveel eend want dat is verwarmend, zijn hele huid als hij dat krijgt word dan vuurrood. Want je komt al gauw uit op die diersoorten dan. Alles is kip en rund wat je veel kunt krijgen. Paard gaat goed. Met die normale kvv die je Abigail nu geeft, gaat dat goed? en krijgt ze geen rode verkleuring van het rundvlees?![]()
Daisy is degene met alle allergieën en zij krijgt echt geen rund of kip ofzo hoor. Dan krabt ze zich tot bloedens toe open en wordt doodziek...alles komt er dan van voren en achteren uit.
In de afgelopen jaren is de keuze qua kvv gelukkig wel beter geworden. Al is het hoofdzakelijk paard, hert en kangoeroe wat je kunt krijgen zonder granen,rijst en andere diersoorten of rommel er in. Lama, struisvogel e.d waren er een tijdje wel maar al heel lang niet meer helaas.
Wat een verschil kan er zijn tussen twee Shih-Tzu`s! Gelukkig heeft Abigail geen allergieën. Wat erg bij Daisy dat ze zo`n last kan hebben zeg, dat is nogal wat. :cry: Maar nu dus geen last meer.
Koop je hoofdzakelijk spiervlees? en als je het over rommel hebt, bedoel je dan die premix die ze haast overal toevoegen?
Koop je hoofdzakelijk spiervlees? en als je het over rommel hebt, bedoel je dan die premix die ze haast overal toevoegen?

Daisy was vroeger helemaal gezond, alle ellende zoals de allergieën zijn gekomen na de L4 (lepto voor de ziekte van weihl) enting :cry:
Die enting zou Abigail later nog krijgen maar dat is natuurlijk nooit meer gebeurd.
Nee ze krijgt hoofdzakelijk complete kvv en daarnaast dan af en toe spiervlees/enkelvoudig van bijv. antilope ofzo. Ligt er aan wat ik kan krijgen/in de vriezer heb liggen.
Premix ontkom ik helaas niet aan, want dan zou ik wel heel erg beperkt zijn in wat ik haar kan geven. Ik heb een aantal merken zonder premix en een paar met.
Rommel bedoel ik rijst, aardappels en ander vulmiddel zonder nut zeg maar. Of dan denk je een kvv gevonden te hebben met alleen hert en dan blijken ze er kippenbotten ofzo in verwerkt te hebben....word ik ook zo moedeloos van.
Die enting zou Abigail later nog krijgen maar dat is natuurlijk nooit meer gebeurd.
Nee ze krijgt hoofdzakelijk complete kvv en daarnaast dan af en toe spiervlees/enkelvoudig van bijv. antilope ofzo. Ligt er aan wat ik kan krijgen/in de vriezer heb liggen.
Premix ontkom ik helaas niet aan, want dan zou ik wel heel erg beperkt zijn in wat ik haar kan geven. Ik heb een aantal merken zonder premix en een paar met.
Rommel bedoel ik rijst, aardappels en ander vulmiddel zonder nut zeg maar. Of dan denk je een kvv gevonden te hebben met alleen hert en dan blijken ze er kippenbotten ofzo in verwerkt te hebben....word ik ook zo moedeloos van.
Ja er is veel om te doen om die Lepto enting, er kunnen heel veel problemen het gevolg zijn ervan, iets wat jij met Daisy dus jammer genoeg ondervind. 
Ohhh ergerlijk is dat ja dat ze in een kvv met lam bijv. dan ook kippenkarkas stoppen, hier momenteel ook weer op andere kvv. Zoek je iets anders als kip of rund moet je altijd de ingrediëntenlijst, als die er al bij staat, nakijken. Bouillon is er ook zo eentje, nooit gespecificeerd...ja wat voor bouillon dan
Ik zoek nog steeds door naar een goeie kvv, maar soms word ik er moedeloos van. Was Alroda niets voor jou? hebben best wel veel soorten, duif, fazant wilde eend konijn.....
Ohhh ergerlijk is dat ja dat ze in een kvv met lam bijv. dan ook kippenkarkas stoppen, hier momenteel ook weer op andere kvv. Zoek je iets anders als kip of rund moet je altijd de ingrediëntenlijst, als die er al bij staat, nakijken. Bouillon is er ook zo eentje, nooit gespecificeerd...ja wat voor bouillon dan

Nee Alroda heeft niks wat Daisy mag. Voor Abigail zou het wel kunnen, maar dan is het dus weer iets wat niet te krijgen is hier in de buurt. Al zou ik het een keer met florisvlees mee kunnen laten komen.
Daisy mag alleen paard, hert, kangoeroe en vis. Ze zou ook struisvogel, lama, kameel ofzo mogen maar dat is er dus niet in kvv. Ik bestel daar dus af en toe spiervlees van bij floris. Dus voor Daisy is er niet zo gek veel keus qua kvv, maar heb wel een aantal hele goede inmiddels. Pas voor het eerst kiezebrink paard en hert (hert is alleen spiervlees, dus voor een keer tussendoor) geprobeerd en die gaat ook goed. Verder Carnivoer, Haaksbarf, Runner, Alaska en nog een stuk of drie waar ik zo even niet op kan komen.
Zelf bouillon maken is dus ook zo goed als onmogelijk want ik kan nergens, paard, hert, kangoeroe e.d. botten krijgen. Het valt nog niet mee met zo'n allergische muis. Wat was dat vroeger makkelijk zeg, toen kon ze alles nog eten.
Daisy mag alleen paard, hert, kangoeroe en vis. Ze zou ook struisvogel, lama, kameel ofzo mogen maar dat is er dus niet in kvv. Ik bestel daar dus af en toe spiervlees van bij floris. Dus voor Daisy is er niet zo gek veel keus qua kvv, maar heb wel een aantal hele goede inmiddels. Pas voor het eerst kiezebrink paard en hert (hert is alleen spiervlees, dus voor een keer tussendoor) geprobeerd en die gaat ook goed. Verder Carnivoer, Haaksbarf, Runner, Alaska en nog een stuk of drie waar ik zo even niet op kan komen.
Zelf bouillon maken is dus ook zo goed als onmogelijk want ik kan nergens, paard, hert, kangoeroe e.d. botten krijgen. Het valt nog niet mee met zo'n allergische muis. Wat was dat vroeger makkelijk zeg, toen kon ze alles nog eten.
Wat zijn er veel hondjes hier allergisch, Lotus ook op haar luchtwegen en huid. Zij krijgt een mix van urinary en hypoallergenic die speciaal voor haar gemaakt word bij Royal Canin. Ik ken de verhalen over, hoe slecht dit merk momenteel is maar mijn honden doen het er goed op en dit is het belangrijkste voor mij. Balou krijgt de RC gastro intestinal brokjes omdat hij een gevoelige spijsvertering heeft.

Het haar op Lotus haar borst en buik was uitgevallen.

Inmiddels komt het terug, dus de RC brokken zijn voor Lotus wel goed.

Het haar op Lotus haar borst en buik was uitgevallen.

Inmiddels komt het terug, dus de RC brokken zijn voor Lotus wel goed.
Meis, zoveel hondjes en zoveel merken voeding. Wat voor de één niet goed is kan bij de ander juist precies het goede zijn.
Zo hebben mijn meisjes jaren Naturis gegeten en vooral Daisy deed het daar geweldig op. Heel veel mensen vonden dat geen goede kvv en zo zie je maar...
Ikzelf ben ook geen grote fan van Royal Canin, puur door wat er in zit en ik door Daisy helemaal verpest ben :lol: :lol: :lol: Mijn Cavaliertjes hebben ook Royal Canin, Hills e.d. gegeten en miljoenen honden eten het en doet het er super op. Abigail eet ook af en toe Royal Canin, puur omdat ze de Exigent zo lekker vindt. Belangrijkste is dat jouw moppies het er goed op doen en dat is toch wat we allemaal willen...het beste voor onze lieverds

Zo hebben mijn meisjes jaren Naturis gegeten en vooral Daisy deed het daar geweldig op. Heel veel mensen vonden dat geen goede kvv en zo zie je maar...
Ikzelf ben ook geen grote fan van Royal Canin, puur door wat er in zit en ik door Daisy helemaal verpest ben :lol: :lol: :lol: Mijn Cavaliertjes hebben ook Royal Canin, Hills e.d. gegeten en miljoenen honden eten het en doet het er super op. Abigail eet ook af en toe Royal Canin, puur omdat ze de Exigent zo lekker vindt. Belangrijkste is dat jouw moppies het er goed op doen en dat is toch wat we allemaal willen...het beste voor onze lieverds
zo is dat, dat schreef ik ook al eerder.
voeding is iets heel raars, de ene hond gaat goed op merk A terwijl de andere hond dit niet kan verdragen.
ik heb wel begrepen dat het steeds vaker voorkomt, net als bij mensen.

Voor Karel deze weleens gehad, weet niet of je die kent. Is een kvv struisvogel......
https://www.specimal.nl/struisvogel-spiervlees-kvv.html
En geef jij Runner Kangoeroe kvv?
https://www.kvvwebwinkel.nl/a-50188812/ ... 1000-gram/

Mijn honden hebben in het verleden kvv gehad, Smuldier, Rodi en een duurder soort die werd verkocht door de hondenopvang die toen hier in het dorp zat. Maar Balou verdroeg het na het tijden zonder problemen te hebben gegeten ineens niet meer, hij kreeg erge buikkrampen. De dierenarts heeft toen gastro intstinal aangeraden, het gaat nu al jaren stukken beter maar het probleem van een gevoelige spijsvertering is niet weg. Zo af en toe heeft hij toch nog last en krijgt hij buscopan tegen de krampen.
Lotus kreeg nog puppybrokjes van Bosch toen er struviet (blaasgruis) bij haar werd ontdekt. Ze is eerst voor een half jaar op urinary gezet maar toen ze terug ging op Bosch kwam de struviet gelijk terug, toen is besloten om haar levenslang op urinary te laten. We hebben het toch nog een keer geprobeerd op ander voer. Lotus kreeg anaalklier problemen waarvoor ze toen een brock voor honden met anaalklier problemen (met veel vezels) heeft gehad maar de struviet kwam terug en het haar op haar buik en borst viel uit. Dus weer terug naar de dierenarts die haar de mix urinary x hipoallergenic brokken heeft voorgeschreven. Deze brokken worden voor haar gemaakt, als ik de beide soorten brokken zelf zou mixen (wat goedkoper is) kloppen de hoeveelheden van de ingrediënten die ze nodig heeft niet meer. Het gaat nu goed met Lotus, het haar op haar buik en borst is terug en het gaat ook beter met de a***lklieren een probleem dat uit de allergie voort komt. Natuurlijk zijn er betere brokken en Balou vind kvv heerlijk maar ze doen het gewoon het beste op de brokken die ze nu krijgen. Om het niet te saai te laten zijn krijgen ze ook regelmatig een stukje fruit, groenten en af en toe een lepel yoghurt en ik laat ze dagelijks op een stuk runderkophuid knagen.
Lotus kreeg nog puppybrokjes van Bosch toen er struviet (blaasgruis) bij haar werd ontdekt. Ze is eerst voor een half jaar op urinary gezet maar toen ze terug ging op Bosch kwam de struviet gelijk terug, toen is besloten om haar levenslang op urinary te laten. We hebben het toch nog een keer geprobeerd op ander voer. Lotus kreeg anaalklier problemen waarvoor ze toen een brock voor honden met anaalklier problemen (met veel vezels) heeft gehad maar de struviet kwam terug en het haar op haar buik en borst viel uit. Dus weer terug naar de dierenarts die haar de mix urinary x hipoallergenic brokken heeft voorgeschreven. Deze brokken worden voor haar gemaakt, als ik de beide soorten brokken zelf zou mixen (wat goedkoper is) kloppen de hoeveelheden van de ingrediënten die ze nodig heeft niet meer. Het gaat nu goed met Lotus, het haar op haar buik en borst is terug en het gaat ook beter met de a***lklieren een probleem dat uit de allergie voort komt. Natuurlijk zijn er betere brokken en Balou vind kvv heerlijk maar ze doen het gewoon het beste op de brokken die ze nu krijgen. Om het niet te saai te laten zijn krijgen ze ook regelmatig een stukje fruit, groenten en af en toe een lepel yoghurt en ik laat ze dagelijks op een stuk runderkophuid knagen.
Die specimal kende ik nog niet. Ga ik eens naar kijken straks. Moet zo weg.Jo-Anne schreef: ↑17 aug 2019, 16:42Voor Karel deze weleens gehad, weet niet of je die kent. Is een kvv struisvogel......
https://www.specimal.nl/struisvogel-spiervlees-kvv.html
En geef jij Runner Kangoeroe kvv?
https://www.kvvwebwinkel.nl/a-50188812/ ... 1000-gram/
Ja ik geef onder andere Runner kangoeroe en dat vinden ze heerlijk.
- Dollykeliefhartedief
Vroeger at Dollyke heel veel groentjes, als ik eten klaarmaakte stond ze werkelijk te bedelen voor een stukje courgette of een stukje tomaat
Yohurtpotjes uilikken deed ze ook heel graag en kaas eten
Tot ze een levercrisis kreeg . heb ik alles stilletjesaan moeten veranderen naar droogvoer van Hills special care en natvoer van Royal Canin , levercare
Tot ze een levercrisis kreeg . heb ik alles stilletjesaan moeten veranderen naar droogvoer van Hills special care en natvoer van Royal Canin , levercare
Dat deed mijn Shih-Tzu Karel ook in het begin dat hij pas bij ons was. Stukjes courgettes pakte hij uit je hand en at hij smakelijk op. Later moest hij er niets meer van wetenDollykeliefhartedief schreef: ↑08 aug 2020, 08:11Vroeger at Dollyke heel veel groentjes, als ik eten klaarmaakte stond ze werkelijk te bedelen voor een stukje courgette of een stukje tomaat

- Dollykeliefhartedief